World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

New York World-Telegram

 

New York World-Telegram

New York World-Telegram
Front page of the New York World-Telegram dated August 7, 1945, featuring the atomic bombing of Hiroshima, Japan.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Founder(s) James Gordon Bennett
Founded 1867
Ceased publication 1966
Headquarters New York City

The New York World-Telegram, later known as the New York World-Telegram and Sun, was a New York City newspaper from 1867 to 1966.

Contents

  • History 1
  • Gallery 2
  • References 3
  • Related 4
  • External links 5

History

Founded by James Gordon Bennett as The Evening Telegram in 1867, the newspaper began as the evening edition of The New York Herald, which itself published its first issue in 1835. Following Bennett’s death, newspaper and magazine owner Frank A. Munsey purchased The Telegram in June 1920. Munsey’s associate Thomas W. Dewart, the late publisher and president of the New York Sun, owned the paper for two years after Munsey died in 1925 before selling it to Scripps for an undisclosed sum in 1927. At the time of the sale, the paper was known as The New York Telegram, and it had a circulation of 200,000.[1]

The newspaper became the World-Telegram in 1931, following the sale of the New York World by the heirs of Joseph Pulitzer to Scripps Howard.[1] More than 2,000 employees of the morning, evening and Sunday editions of the World lost their jobs in the merger, although some star writers, like Heywood Broun and Westbrook Pegler, were kept on the new paper.

The World-Telegram enjoyed a reputation as a liberal paper for some years after the merger, based on memories of the Pulitzer-owned World. However, under Scripps Howard the paper moved steadily to the right, eventually becoming a conservative bastion.

In 1950, the paper became the New York World-Telegram and Sun after Dewart and his family sold Scripps the remnants of another afternoon paper, the New York Sun.[2] (The writer A.J. Liebling once described the "and Sun" portion of the combined publication's nameplate as resembling the tail feathers of a canary on the chin of a cat.)

Early in 1966, a proposal to create New York's first joint operating agreement led to the merger of the World-Telegram and Sun with Hearst's Journal American. The intention was to produce a joint afternoon edition, with a separate morning paper to be produced by the Herald Tribune. The last edition of the World-Telegram and Sun was published on April 23, 1966.[3] But when strikes prevented the JOA from taking effect, the papers instead united in August 1966 to become the short-lived New York World-Journal-Tribune, which was nicknamed "The Widget."

The World-Journal-Tribune lasted only until May 5, 1967. Its closure left New York City with three daily newspapers: The New York Times, the New York Post and the New York Daily News.

Gallery

References

  1. ^ a b (February 12, 1927).The Telegram Sold to Scripps-Howard, The New York Times
  2. ^ (January 4, 1950). World-Telegram and Sun Merged in Transaction, Prescott Evening Courier (Associated Press)
  3. ^ (April 24, 1966). New York Newspaper Strike Set, Sarasota Herald=Tribune (Associated Press)

Related

External links

  • Newspaper Photograph CollectionNew York World Telegram and SunLibrary of Congress
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.