World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Swiss Broadcasting Corporation

Article Id: WHEBN0000883594
Reproduction Date:

Title: Swiss Broadcasting Corporation  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: WikiProject Companies/Article alerts/Archive 5, Switzerland in the Eurovision Song Contest, Mike Edwards (journalist), Swissinfo, SRG SSR
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Swiss Broadcasting Corporation

(English)Swiss Broadcasting Corporation
(German) Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft
(French) Société suisse de radiodiffusion et télévision
(Italian) Società svizzera di radiotelevisione
(Romansh) Societad Svizra da Radio e Televisiun
Type Broadcast radio, television and online
Country Switzerland
Availability National
International 
Key people
Raymond Loretan, President
Viktor Baumeler, Vice-President
Roger de Weck, Director-General
Launch date
1931
Official website
www.srgssr.ch

The Swiss Broadcasting Corporation (SRG SSR) is the licence fees (70%) and making the remaining income from advertising and sponsorship.

Switzerland's system of direct democracy and the fact that the country has four official languages (German, French, Italian and Romansh) mean that the structure of Swiss public service broadcasting is rather complicated. The actual holders of the broadcasting licences that enable SRG SSR to operate are four regional associations:

These four associations, which are to a large part run by the listeners and viewers in each region, maintain SRG SSR as a joint central production and broadcasting company. The fifth business unit of the SRG SSR is the ten-language news platform Swissinfo.

Contents

  • Name 1
  • History 2
  • Organisation 3
  • Swissinfo 4
  • Others 5
  • See also 6
  • References 7
  • External links 8

Name

SRG SSR idée suisse logo used until 2010

The moniker "idée suisse" (French: Swiss idea), which refers to the public service mission of the organisation, was adopted in 1999 and was removed from the name in May 2011.

History

Europe's third public radio station started broadcasting from Federal Council. The same year it was agreed that all news reports in the new medium had to be provided by the Swiss news agency SDA, a decision that remained unchanged until 1971.

The first national transmitters began operating in 1931: Radio Sottens for French, Radio Beromünster for German, and 1933 Radio Monte Ceneri for Italian. In 1938 Romansh was recognised as the country's fourth national language, and the Zürich studios began broadcasting programmes in Romansh in between those in German. During the Second World War, SRG SSR filled an important function as a neutral, unbiased supplier of news, reaching far outside Switzerland's borders through shortwave transmissions. Radio Beromünster and Radio Monte Ceneri became known as the only free German and Italian-language radio stations in Europe.

In 1950 SRG SSR was one of 23 founding broadcasting organisations of the European Broadcasting Union. In 1939 television test transmissions started in Zürich. In 1953 regular TV transmissions started in German (from Zürich) – one hour per evening, five days a week – immediately attracting 920 early TV licence buyers. A year later, in 1954, French transmissions were broadcast from Geneva. For the Italian-speaking region, the programmes were re-transmitted with Italian subtitles until dedicated Italian studios were built in 1958. 50,000 TV licences were bought the first year.

In 1960 the company was renamed Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft (and the equivalent names in the other languages - see above) to reflect the addition of television services. In 1964 the Federal Council allowed television advertising, as a means of keeping licence fees down. In 1966 the three main languages were each given a second radio channel, in order to counter the effects of new commercial broadcasters outside the country, whose strong signals were reaching the Swiss population. In the same year a dedicated Romansh broadcasting unit was created in Chur, using some of the new German-language second channel's broadcasting time. In 1968 colour television was introduced, and the number of licence fee payers passed one million.

In 1978 the radio channels started stereo transmissions. In 1983 the Federal Council relaxed the Swiss media legislation to permit local private and commercial radio channels. SRG SSR countered this threat by launching its third set of channels, aimed at a younger audience. In 1991 SRG SSR underwent a wide-ranging restructuring. The enterprise organised itself as a private industry association, structured as a holding company under Swiss company law. The name, SRG SSR idée suisse, was introduced. In 1992 Radio Rumantsch was separated from the German-language radio broadcaster, that had housed the Romansh broadcasting activities since 1938, and in 1994 the Romansh TV activities were moved over as well and the Romansh company renamed itself Radio e Televisiun Rumantscha.

Organisation

SRG SSR is located in Bern. It is governed by a Board of Directors, appointed by a central council consisting of representatives of the four organisations.

Broadcasting is handled by five business units:

In addition, there are six subsidiary companies which produce TV programmes, teletext pages, book publishing, TV commercials, and audience research.

Terrestrially, the only television channels available in the whole of Switzerland are SRF 1, RTS Un, and RSI La 1, but the other channels are available in the linguistic regions represented by the broadcast language, and also nationally via cable and satellite.

Swissinfo

The former abbreviation SRI originally stood only for "Swiss Radio International", which was SRG SSR's international broadcasting arm, aimed at expatriates and others interested in Switzerland. In October 2004, SRI ceased broadcasting on short-wave and satellite, and instead concentrated its efforts on its multimedia internet platform Swissinfo.ch, which now takes most of the resources. The Swissinfo website is produced in English, French, German, Italian, Spanish, Portuguese, Arabic, Chinese, Russian and Japanese.

Others

See also

References

  1. ^ "Contact." Swiss Broadcasting Corporation. Retrieved on 9 December 2010. "SRG SSR General management Giacomettistrasse 1 3000 Berne 31."

External links

  • SRG SSR (English)(German)(French)(Italian)(Romansh)
  • SRG Deutschschweiz (SRG.D) - the German parent organisation (German)
  • SSR Romande (RTSR) - the French parent organisation (French)
  • Società cooperativa per la radiotelevisione nella Svizzera italiana (CORSI) - the Italian parent organisation (Italian)
  • SRG SSR Svizra Rumantscha (SRG.R) - the Romansh parent organisation (Romansh)


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.