World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Accuracy in Media

Article Id: WHEBN0000046160
Reproduction Date:

Title: Accuracy in Media  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Media bias in the United States, National Empowerment Television, Wafa Sultan, Ken Starr, Rudy Giuliani presidential campaign, 2008
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Accuracy in Media

Logo of Accuracy in Media.

Accuracy In Media (AIM) is an American, non-profit news media watchdog founded in 1969 by economist Reed Irvine. AIM describes itself as "a non-profit, grassroots citizens watchdog of the news media that critiques botched and bungled news stories and sets the record straight on important issues that have received slanted coverage."

History

At its inception, Accuracy In Media was run primarily by Reed Irvine and then-executive secretary Abraham Kalish. The two sent letters to the editors of many newspapers and magazines they identified as skewed, calling out slanted news stories. If the newspaper rejected the letter, AIM bought space and printed the letter in that newspaper. Beginning in 1975, Accuracy In Media began purchasing [2]

In 1972, Accuracy In Media began publishing the AIM Report, a twice-monthly newsletter originally edited by Reed Irvine. Cliff Kincaid and Roger Aronoff, AIM Senior Editor and AIM Executive Secretary and Media Analyst, respectively, continue to handle the publication, as well as daily online updates. The AIM Report often calls on its subscribers to contact newsmakers, reporters and news corporations to end perceived liberal media bias.

AIM's work

Human rights

In 1982, New York Times reporter Raymond Bonner broke the story of the El Mozote massacre. This report was strongly criticized by AIM and the Reagan White House, and Bonner was pressured into business reporting, later deciding to resign. Although the report was embarrassing to the Reagan administration, who was heavily aiding the right-wing junta at the time, skeletons unearthed a decade later confirmed the original story's veracity.[3] AIM was critical of journalist Helen Marmor, who in 1983 produced a documentary for NBC concerning the Russian Orthodox Church.[4] AIM contended that "it ignored the repressive religious policies of the Soviet state".

Vincent Foster conspiracy theory

AIM received a substantial amount of funding from Richard Mellon Scaife who paid Christopher W. Ruddy to investigate allegations that President Bill Clinton was connected to the suicide of Vincent Foster.[5] AIM contended that "Foster was murdered",[6] which is contrary to three independent reports including one by Kenneth Starr.[7] AIM faulted the media for not picking up on the conspiracy.[8] The organization even went to court for documents and recordings linked to the case.

AIM credited much of its reporting on the Foster case to Ruddy.[9] Yet, his work was called a "hoax" and "discredited" by conservatives such as [12]

Ruddy operates a conservative news website, NewsMax, that, as of 2004, continued to assert there was a conspiracy and faulted the media.[13]

United Nations

AIM has been critical of the United Nations and its coverage by the media. In February 2005, AIM alleged that United Nations correspondents, including Ian Williams, a correspondent for The Nation had accepted money from the UN while covering it for their publications. AIM also asserted that the United Nations Correspondents Association may have violated immigration laws by employing the wife of Williams.[14][15] Williams and The Nation denied wrongdoing.[16][17] The charges were reiterated by FrontPage Magazine [18] and the allegation concerning Williams receiving UN cash was picked up by Brit Hume and the Fox News Channel.[18]

Cliff Kincaid and Fox News Channel

In November 2005, AIM columnist Cliff Kincaid criticized Fox News for broadcasting a program The Heat is On, which reported that global warming represents a serious problem (the program was broadcast with a disclaimer). Kincaid argued the piece was one-sided and stated that this "scandal" amounted to a "hostile takeover of Fox News".[19]

On October 20, 2006, Accuracy in Media released a list of 27 questions to pose at the Fox News Executive meeting that was attended by AIM editor Cliff Kincaid.[20][21] Of these 27 questions, 8 dwell on Rupert Murdoch's relationship with the Clintons and how that may have affected Fox News coverage.[20] Moreover, AIM wrote "News Corporation hired the Glover Park Group, a public relations firm run by friends of Bill and Hillary Clinton, to block changes in the TV ratings system", and asks, "Was this part of News Corporation's move to the left?"[20]

In May 2007, Accuracy in Media raised questions about a conflict of interest in Fox News' co-sponsorship of the May 15 Republican Presidential Candidates debate, pointing out that News Corporation, the parent company of Fox News, is a client of presidential candidate Rudy Giuliani.[22]

Funding

Only three donors of the remainder are given by name: the Allied Educational Foundation (founded and chaired by Shelby Cullom Davis, and billionaire Richard Mellon Scaife. Scaife gave $2 million to Accuracy in Media between 1977 and 1997.[23]

References

  1. ^
  2. ^ Obituary of Reed Irvine, 82 Washington Post. November 18, 2004
  3. ^ http://www.consortiumnews.com/2007/012907.html
  4. ^ Group Watch Profile: Accuracy In Media
  5. ^ Trudy Lieberman. The Vincent Foster Factory. Columbia Journalism Review, April 1996.
  6. ^ AIM Report: Evidence Proving Foster Was Murdered July 1, 2001
  7. ^ Full text of the report on the 1993 death of White House counsel Vincent W. Foster, Jr., compiled by Whitewater independent counsel Kenneth Starr. After an exhaustive three-year investigation, Starr reaffirmed that Foster's death was a suicide
  8. ^ Vincent Foster Murder Evidence Accuracy in Media.
  9. ^ See: Notes Section for "Chris Ruddy" The Case Against James T. Riady, Accuracy in Media 2001.
  10. ^ "Even if Christopher Ruddy's The Strange Death of Vincent Foster was considered a conservative hoax book, it was also conservatives who discredited it." Chapter Six Endnote 105, pp. 224–225, Slander, Ann Coulter.
  11. ^ Anti-Clinton Billionaire Goes Before Grand JuryWashington Post, September 29, 1998
  12. ^ Report: Starr Rules Out Foul Play In Foster Death CNN Feb. 23, 1997
  13. ^ Supreme Court Shields Photos of Vince Foster's Death Scene NewsMax March 30, 2004
  14. ^ Accuracy in Media press release, "U.N. Reporters Group May Have Violated U.S. Immigration Law", February 22, 2005
  15. ^ Cliff Kincaid, "Journalists Exposed on the U.N. Payroll; George Soros, Ted Turner Pay for Journalism Prizes" Accuracy in Media, February 15, 2005
  16. ^ The Nation, "In fact ...", February 24, 2005
  17. ^ Ian Williams, "Confessions of a Payola Pundit", Mediachannel.org, February 23, 2005
  18. ^ a b Alyssa A. Lappen, "Another U.N. Scandal", FrontPage Magazine, March 16, 2005
  19. ^ Cliff Kincaid, "Hostile Takeover of Fox News", November 21, 2005
  20. ^ a b c "Questions for News Corporation Chairman Rupert Murdoch and Fox News Executives at News Corporation Annual Meeting". Accuracy in Media. October 20, 2006. Retrieved October 20, 2006. 
  21. ^ "Watchdog critic frets about Fox's 'leftward' slant".  
  22. ^ "News Corporation is as a client of Rudy Giuliani". 
  23. ^ Arkansas Project Led to Turmoil and Rifts Washington Post May 2, 1999; Page A24

External links

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.