World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

All-Russia State Television and Radio Company

Article Id: WHEBN0024398196
Reproduction Date:

Title: All-Russia State Television and Radio Company  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: European Broadcasting Union, Euronews, Voice of Russia, Russia-1 (TV channel), 2008 IIHF World Championship, Russia-2 (TV channel), Nikolai Svanidze, Konstantin Syomin
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

All-Russia State Television and Radio Company

Federal State Unitary Enterprise "All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company"
(FSUE "VGTRK")
Type Broadcast radio and television,
online and printing
Country Russia
Availability National; International
Owner wholly owned by Federal Government (as unitary enterprise)
Key people Oleg Dobrodeev
Launch date 1990
Former names Russian Television and Radio Broadcasting Company (RTR)
Official website http://www.vgtrk.com

The All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company (Russian: Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания, Vserossiyskaya gosudarstvennaya televizionnaya i radioveshchatelnaya kompaniya), shortly VGTRK (Russian: ВГТРК) is a Russian state-owned unitary enterprise which operates large numbers television and radio channels. It was founded in 1990. As 2010 VGTRK broadcasts own programs in 53 languages of Russia.[1]

The broadcasting of the All-Russia TV and radio channels is organised by the Federal Center for TV/Radio Programme Distribution, located in Moscow, and also via the regional transmitting centres of the Russian Television and Radio Broadcasting Network forming the terrestrial transmitting network. TV and radio channels from Moscow are delivered to the regions via satellite and terrestrial communication channels.

Operations

VGTRK currently owns and operates five national television stations, two international networks, five radio stations, and over 80 regional TV and radio networks. It also runs the Russian Information agency RIA Novosti.

The All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK) is Russia's largest media corporation. At present, the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company comprises three national TV channels: "Rossiya 1", "Rossiya K", and "Rossiya 2"; "Bibigon" – the first public state television channel for children and youth; 89 regional TV and radio channels broadcasting in all regions of the Russian Federation; "RUSSIA 24" – Russia's first 24/7 news channel, "RTR-Planet" – a TV channel operating abroad since 2002; a Russian-language version of the "Euronews" TV channel; five radio channels: "Radio Rossiyi", "Mayak" (Lighthouse), "Kultura", "Vesti FM" and "Yunost", and "Rossiya", a public Internet channel combining dozens of online resources.

In early 1993, the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company acquired the status of a national broadcasting company. That same year, the VGTRK became a full member of the European Broadcasting Union, entitled to key decisions in the EBU operation.

"Rossiya 1", a public TV channel, traces its history back to May 1991. Today "Rossiya 1" TV Channel is a leading national channel that broadcasts over most of the country. The channel's audience comprises 98.5 per cent of Russia's population and more than 50 million viewers in the CIS and Baltic countries. The "RTR Planeta" channel, an international version of "Rossiya 1", is watched in the U.S., Europe, Middle East, North Africa and China.

The "Rossiya" TV channel is a developing company whose broadcasts carry such genres as information programs, TV miniseries and series, political journalism, talk shows, game shows, comedies and other game formats, full-length feature films and documentaries, sporting and political events along with other entertainment. In the past few years "Rossiya" TV has become an active player in film production. "Rossiya" TV Channel today is a developing TV company that focuses on the area of documentary and feature film broadcasts, TV

Apart from acquiring broadcasting rights, "Rossiya" TV channel was the first among the Russian TV channels to launch its own large-scale production of TV films, both full-length and miniseries. A distinguishing feature of the series broadcast by the TV channel is its focus on classics. Screen adaptations of classic works by Russian writers have drawn large audiences and established new standards in TV film production. Films represent about 35% of the total broadcasts by "Rossiya" TV channel. The channel purchases film broadcasting rights in cooperation with 50 major production and distributor companies. "Vesti" (News) news program is the leading information program in Russia. During the previous TV season, "Vesti" adopted a 24/7 production cycle with two-hour intervals, which allows for the news to be broadcast live across all Russian time zones. "Rossiya" TV channel (VGRTK) has been licensed rights to broadcast World Cup, Winter and Summer Olympic Games, Russian football championship and other major Russian and international sporting events.

Television

  • Russia-1 (Россия-1) — entertainment, news (formerly Russia, RTR-1 & RTR)
  • Russia-2 (Россия-2) — sport, entertainment (formerly Sport)
  • Russia-24 (Россия-24) — news channel (formerly Vesti)
  • Russia-K (Россия-К) — culture channel (formerly Culture, RTR-2)
  • Carousel (Карусель) — children's-teenage channel (jointly with the "Channel One Russia|. Worldwide")
  • RTR-Planeta (РТР-планета) — international channel
  • My Planet (Моя планета) – documentary channel
  • Nauka 2.0 (Наука 2.0) – documentary channel
  • Strana (Страна) – documentary channel
  • Sarafan (Сарафaн) – entertainment channel
  • Fight Club – sports channel, about boxing
  • Sport —all-Russian sports channel
  • Sport-1 – first pay-TV sports channel
  • Moscow 24 (Москва 24) — moscow news channel (formerly Stolitsa)
  • Russian-language edition of Euronews named "Euronews-Russia"(Euronews-Россия) or "Евроновости"
  • Russia HD (Россия HD) — best programs VGTRK in HD-format
  • History (История) — channel on the Russian and world history
  • At least 90 regional TV channels in Russia

Radio

News agency

Chairpersons

  • Oleg Poptsov (1990—96)
  • Eduard Sagalayev (1996—97)
  • Nikolay Svanidze (1997—98)
  • Mikhail Shvydkoy (1998—2000)
  • Oleg Dobrodeev (since 2000)

References

External links

  • VGTRK Official website (Russian)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.