World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

France Dimanche

France Dimanche
Categories Newsmagazine
Frequency Weekly
Publisher Hachette Filipacchi Médias
Total circulation
(2007)
575,000[1]
Year founded 1946 (1946)
Country France
Language French
Website Official website
ISSN 0015-9549

France Dimanche is a French weekly celebrity newsmagazine published by Hachette with a circulation of about 524,000–650,000.[2][3][4] In 1949 the circulation of the newsmagazine was 450,000.[5] Similar to British tabloids, but with a weekly circulation, it covers celebrity gossip and scandals since 1946.[6]

Contents

  • History 1
  • Star coverage 2
  • Seizure 3
  • Lawsuits 4
  • References 5

History

France Dimanche was established in 1946,[6][7] at the end of World War II with the aim of providing entertainment for the masses. It publishes every Sunday and uses colourful pictures and headlines providing details on the lives of celebrities such as their health, financial status and personal relationships. Its writers work under pseudonyms. General news and literary content are not covered extensively.[2]

The demographics of its readers mainly include older people and women aged between 35 to 50. Its circulation in the mid-1990s was about 650,000 copies per week.[2] Along with Ici Paris, France-Soir and Paris-Match it is considered part of the presse de sensation, i.e. the sensationalist media.[8][6] It is also considered a part of the presse indiscrète, the French equivalent of the tabloid press.[1] François Truffaut was a writer for the magazine who also worked as a photographer for the publication.[9]

Star coverage

In 1956 the news magazine carried pictures of Brigitte Bardot embracing affectionately with Roger Vadim under the headline "Et pourtant si! Il divorcent!" (And yet it's true, the divorce is on!). A 1960s article under the headline "La Défaite des mauvaises femmes" (The downfall of the bad women) chronicles the separations of Maria Kallas, Eva Bartok and Brenda Lee from the "men they seduced", as the magazine claimed at the time. Another article of the same decade carries the headline "Sooner or later Love is defeated by Scandal". During that era the magazine enumerated the love affairs of Brigitte Bardot, all the while keeping moralising criticism of the star to a minimum.[10]

Seizure

In 1949 copies of the newsmagazine were seized during the weekend in France, prior to their distribution, because they were carrying pictures of Princess Margaret and her entourage, during her vacation at the island of Capri, which were deemed to be an insult.[5][11] The seizure of the papers occurred under orders of Police inspector Finault of the Paris prefecture who claimed that the pictures "would have angered the King of a great and friendly country".[11][12]

One of the pictures in contention showed the back of a nude female sitting on the rocks.[5][11] The newsmagazine had announced at the time that the identity of the nude female in that picture could not be determined. Another picture showed the princess boarding a boat but the bathing suit could not be discerned.[5][11]

The seizure was made under a law covering "insults to the head of a foreign state".[5][11] The paper issued a statement protesting "such an attack on the Liberty of the Press.[12] Max Corre, general manager of France Dimanche at the time, had stated that the seizure was illegal and that he was preparing legal action. Corre also said that the pictures had also been published in Italy and that a modified edition of France Dimanche would be available on Tuesday.[5]

The French Ministry of External Affairs had said at the time that it ordered the police to seize the papers at the request of the British Embassy.[11] In turn, a spokesman of the British Embassy denied that the prefect of police had acted pursuant to a complaint launched by then British ambassador to France Sir Oliver Harvey.[5][11]

The French press union issued a statement condemning the "publication in a weekly newspaper of photographs claiming to represent a distinguished personality belonging to the family of the chief of state of a friendly nation". The union did not specify France Dimanche by name so it was nor clear if the statement referred to it or Samedi Soir which had also published the pictures at the time.[13]

The newspaper Ce Matin called the photographer "irresponsible" and commented that the pictures would cause a scandal in Britain, "not because they showed the splendid figure of the young princess, but because T. C. Harvey, the Queen's private secretary, was wearing a hat while leading the Princess", an action which the newspaper called "a little off-hand".[11]

Lawsuits

The paper was sued in 1955 by Marlene Dietrich for publishing personal details about her. In 1965 Gérard Philipe sued the magazine for publishing an article about his son's illness.[14]

References

  1. ^ a b Georgios Terzis (2007). European Media Governance: National and Regional Dimensions. Intellect Books. p. 215.  
  2. ^ a b c Alexandra Hughes; Alex Hughes; Keith A Reader; Keith Reader (11 March 2002). Encyclopedia of Contemporary French Culture. Taylor & Francis. p. 220.  
  3. ^ La Presse "people" en France Jeune Afrique. 23 August 2003. Retrieved 15 August 2014.
  4. ^ La presse people dans les bibliothèques municipales
  5. ^ a b c d e f g "Princess Photos Declared Insult".  
  6. ^ a b c Monica Larner (1 February 2008). Working and Living France. New Holland Publishers. p. 75.  
  7. ^ John Tebbel (2003). "Print Media. France". Encyclopedia Americana. Retrieved 1 November 2014. 
  8. ^ Deborah Streifford Reisinger (2007). Crime and Media in Contemporary France. Purdue University Press. p. 14.  
  9. ^ Antoine de Baecque; Serge Toubiana (2000). Truffaut. University of California Press. p. 55.  
  10. ^ John Gaffney; Diana Holmes (15 January 2011). Stardom in Postwar France. Berghahn Books. p. 53.  
  11. ^ a b c d e f g h "Paris Stir Over Princess".  
  12. ^ a b "Pictures of Princess in Bathers Paris newspaper seized".  
  13. ^ "Princess Pictures Annoy Press Union".  
  14. ^ Robert van Krieken (14 June 2012). Celebrity Society. Routledge. p. 78.  
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.