World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Galaxy (Australian television)

Galaxy Television
Industry Subscription television
Fate Bankruptcy
Founded 1993
Defunct May 1998[1]
Headquarters Sydney

Galaxy is a former provider of pay television programming in Australia via satellite and wireless cable (microwave) delivery methods.

Galaxy was founded in 1993, and begin test broadcasting on 1 January 1995 via microwave transmission, making it the first provider of pay-TV services in the country.[2] It was officially launched on Australia Day (26 January).[3] [4] At launch only two channels were fully operational, the local Premier Sports and international news channel ANBC.[5] Digital satellite broadcasts began in September 1995.

Galaxy was a joint venture between Continental Century Pay-TV and Australis Media. Each held licenses allowing them to provide four channels of satellite delivered television

Continental Century Pay-TV and Australis Media held exclusive licenses to broadcast pay-TV in Australia via satellite until 1997. Their main competitors were Foxtel and Optus Vision, both of which operated separate cable networks. The Galaxy channel package was franchised to CETV (Later Austar) and East Coast Television (ECTV) in regional areas.

At its peak, there were around 120,000 Galaxy subscribers. The service ceased shortly after Australis Media went into liquidation on 18 May 1998.

Contents

  • History 1
  • Legacy 2
  • References 3
  • External links 4

History

In January 1992, the Government of Australia called tenders for Australia's first pay-TV licenses. Surprisingly, the first license was purchased not by one of the major media players but by an entrepreneur, Albert Hadid, who quickly onsold it for a rumoured $33 million profit.[6] The licenses ultimately ended up in the hands of Continental Century Pay-TV, a joint venture between Australian venture capitalist CVC and US cable company Century Communications and Australis Media, an upstart company in which TCI and Guinness Peat Group were major shareholders. Australis paid a total of A$333 million for the satellite and microwave licenses they would require to launch a pay-TV service to be branded Galaxy.

Galaxy secured contracts with three major Hollywood studios – Columbia TriStar, Universal Studios and Paramount Pictures (the latter two both partners on a joint venture, United International Pictures)- for the exclusive first-run rights to broadcast their film and TV product on its Galaxy service.[7][8] The output of these studios formed three channels – Showtime, Encore and TV1 – that would become the mainstay of Galaxy's programming.

After the remaining output from the major studios was purchased by Optus Vision, Galaxy's other competitor, the News Corporation and Telstra owned Foxtel, was forced into an embarrassing deal to purchase content from Australis at a reported cost of A$4.5 billion over 25 years.

Galaxy, along with Austar were the providers for the Sega Channel in Australia for Sega Australia (known then as Sega Ozisoft).

Despite this lucrative deal, the financial situation at Australis was troubling. The installation cost of equipment was high (reportedly around $500 for a microwave antenna and $1000 for a satellite dish), forcing them to greatly subsidise installation costs. Furthermore, increased competition from Foxtel and Optus Vision forced Galaxy to lower prices further or lose customers.

The financial crisis at Australis meant that much of Galaxy's life seemed to be spent trying to save the company from receivership. In October 1995 a merger was proposed by Australis and its biggest rival, Foxtel.[9] The proposal was rejected by the Australian Competition and Consumer Commission, citing fears that a merger between the two businesses would stifle competition. Another Australis-Foxtel merger was proposed in July 1997 but was also vetoed for similar reasons. Another proposal made in August 1996 under which Australis and Optus would share satellite infrastructure (while still trading separately) was approved by the ACCC but later blocked by the Australian Federal Court.

With hopes of a merger dashed and serious cashflow problems continuing to plague the company, Australis relied on "rescue packages" of capital injections from a number of new investors (including Kerry Packer's PBL, among others) to stay afloat.

On 18 May 1998 the Supreme Court of New South Wales declared that Australis was insolvent and the company went into liquidation. It has been estimated that losses totalled A$800 million. Of those who purchased assets after the company's collapse, the biggest beneficiary was likely their biggest competitor Foxtel, who were able to purchase Galaxy's 65,000 remaining subscribers as well as terminate their crippling programming deal and renegotiate directly with the studios.

There has been considerable controversy over the role Foxtel may have played in Galaxy's demise: in 2003 it was the target of legal action by Australis bondholders, who sued Foxtel's parent company News Corporation for the $6 billion which they alleged Australis would have earned had it not lost the rights to the programming content.[6]

Legacy

After Australis's insolvency, its eight channels continued to run on the Foxtel platform, and five of them are present in some form on all the major pay television providers in Australia. Two of Galaxy's general entertainment channels, TV1 and Arena, are part of the basic entertainment package on Foxtel (although TV1 closed down on the 31st December 2013) , Galaxy's sport service became Fox Sports, Galaxy's music channel Red was renamed Channel V in 1997, and Galaxy's two movie channels ran as Showtime Australia until 2012, when it merged with the Movie Network to become Foxtel Movies.

References

  1. ^ Simpson, Kirsty (21 May 1998). "Lights out for Galaxy".  
  2. ^ Lamont, Leonie (2 January 1995). "Pay TV's First Day: Sporting Fare From Beyond The Fringe".  
  3. ^ Lamont, Leonie (27 January 1995). "Launch of Pay TV Like Old Times For Ron Casey".  
  4. ^ Westfield, Mark (2000). The gatekeepers: the global media battle to control Australia's pay TV. Australia: Pluto Press. p. 300.  
  5. ^ Bertolus, Phil (2 February 1995). "At Home With Pay TV".  
  6. ^ a b Ben Hills (1 February 2003). "Rupert's killer of a deal". Sydney Morning Herald. www.smh.com.au. Retrieved 29 December 2010. 
  7. ^ Potter, Ben (22 November 1994). "Australis Gets Film Rights".  
  8. ^ "Australis, U.S. majors entering fourth Galaxy".  
  9. ^ Potter, Ben (19 October 1995). "Australis And Foxtel Set Up $600m Merger".  

External links

  • Australis Background – an in-depth log of the life of Australis Media
  • Rupert's killer of a deal – a news article on the allegations that Foxtel unfairly contributed to Galaxy's death.
  • An extract from Mark Westfield's 'Gatekeepers' which recounts the negotiations between Australis and PBL for the first rescue package.
  • The Demise of Australis – an editorial using the death of Galaxy as an example of the negative effects of Australian media regulations.
  • Online news article announcing that Australis has collapsed.
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.