World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Global Times

 

Global Times

Global Times
环球时报
Type Daily newspaper (Weekdays with a weekend edition)
Format Tabloid
Owner(s) People's Daily
Publisher People's Daily
Editor Hu Xijin
Founded 1993, (Chinese edition)
2009, (English Edition)
Political alignment Communist
Language Chinese and English
Headquarters No.2 Jintai Xilu, Chaoyang District, Beijing 100733, People's Republic of China
Circulation

1,500,000 (copies printed Mon-Sat), Chinese edition

200,000 (copies printed Mon-Sat), English edition
ISSN (English Edition) 2095-2678 (English Edition)
Website

www.globaltimes.cn (English)

www.huanqiu.com (Simplified Chinese)

The Global Times (simplified Chinese: 环球时报; traditional Chinese: 環球時報; pinyin: Huánqiú Shíbào) is a daily Chinese tabloid under the auspices of the People's Daily newspaper, focusing on international issues.[1][2] The Global Times differentiates itself from other Chinese newspapers in part through its more populist approach to journalism, coupled with a tendency to court controversy.[3]

History

Established as a Chinese language publication in 1993, an English language version was launched on the 20 April 2009[4] as part of a Chinese campaign costing 45 billion yuan ($6.6 billion) to compete with overseas media.[5]

While the Chinese-language version strongly focuses on international issues, the English-language version reports more on China's domestic events.

Hu Xijin, the editor-in-chief of both Chinese and English versions, stated that he expected it to make a loss of 20 million yuan in the first year.[6]

The English-language version of the newspaper also has launched two local sections, Metro Beijing since September 2009 and Metro Shanghai since April 2010, in the two largest Chinese metropolises, in an effort to provide more information to local readers.

The Global Times launched its US edition on Feb. 20, 2013. It is the first daily newspaper from China to launch a US edition simultaneously in Chinese and English. The US edition of the Global Times has 24 pages in its English version and 16 pages in its Chinese version.[7]

Editorial stance

Although the Chinese-language version has been accused of having a strong pro-government slant,[6] and of attracting a strongly nationalistic readership,[3][8] the English-language version has been described by one of its editors as taking a less strident approach.[9]

Controversies

According to Richard Burger, a former editor at Global Times, in the wake of the arrest of Ai Weiwei, the Chinese staff of the Global Times were ordered[10] to conduct an "astroturfing" campaign against Ai Weiwei in favour of the Chinese government's criticism of Ai as a "maverick".[11]


See also

References

  1. ^ Beijing-based newspaper Global Times launches English edition, People's Daily, 20 April 2009
  2. ^ Wee, Sui-Lee; Mao, Sabrina (2012-01-06). "China must assert itself despite new US strategy-paper". Beijing.  
  3. ^ a b Christina Larson, China's Fox News, Foreign Policy magazine, 31 October 2011.
  4. ^ "About Us", Global Times
  5. ^ Sky Canaves, Global Times Breaches China’s Official Media Silence on Tiananmen, Wall Street Journal, 4 June 2009
  6. ^ a b Tania Branigan, China defies media cuts and closures with new newspaper launch, The Guardian, 20 April 2009
  7. ^ "Global Times launches US edition", Global Times
  8. ^ “Patriotic” Voices? Comments from the Global Times Online Forum, China Digital Times, 4 May 2008
  9. ^ Global TimesRichard Burger on being a foreign editor at the Danwei.org, 8 May 2009
  10. ^ "Foreign Media Insider Exposes Global Times's Managing Editor's Smearing Of Ai Weiwei". Apple Daily. Retrieved 16 April 2011. 
  11. ^ "Foreign Media Insider Exposes Global Times's Smearing Of Ai Weiwei". Appledaily.com.hk. Retrieved 16 April 2011. 

External links

  • Global Times (in English)
  • Huanqiu Online (in Chinese)
  • China is complicated, an interview with the editor-in-chief of the Global Times by Southern People Weekly (in English)
  • A cocktail of conspiracies delivered daily John Garnaut December 18, 2010
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.