World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Israel Broadcasting Authority

Israel Broadcasting Authority
רשות השידור
Type Broadcast radio and television
Country Israel
Availability National; international
Owner Government of Israel
Launch date
1948 (radio)
1968 (television)
Dissolved 2016 (date TBD)
Former names
Israel Broadcasting Service
(1951–1965)
Official website
www.iba.org.il
IBA television studios in Romema,building Jerusalem.

Israel Broadcasting Authority (often referred to as the IBA; Knesset on 6 June 1965. Television broadcasts commenced on 2 May 1968, with colour television following on 23 February 1983, although occasional colour transmissions were made earlier, such as the Eurovision Song Contest 1979 and the visit of the Egyptian President Anwar Sadat in 1977. The IBA will be replaced by the Israeli Public Broadcasting Corporation on March 2016.

Contents

  • Overview 1
  • TV channels 2
  • Radio stations 3
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6

Overview

It operates four television channels and several radio stations. IBA's television stations are officially free of advertising, but programs are often "sponsored" by commercial entities. Full advertising on the radio is allowed, however.

In 1990, the Israeli parliament passed a law which resulted in the creation of the Second Israeli Broadcasting Authority, whose function was to enable and regulate commercial television and private radio broadcasts in Israel. Until the establishment of the Second Broadcasting Authority and the widespread availability of cable television services in Israel (which also produce their own cable programming directed at the local market) in the early 1990s, the IBA maintained a virtual monopoly on television and radio broadcasting and production in Israel. There were a few exceptions, such as the morning and afternoon broadcasts delivered through IBA's television channel, which were produced by Israel Educational Television, the popular Israel Defense Forces Radio service, and a private radio station (the Voice of Peace) which operated offshore, outside Israeli territorial waters.

Israel Broadcasting Authority domestic programming and broadcasts are funded by levying television licence fees upon the owners of television sets. The licence fee is the primary source of revenue for the Israel Broadcasting Authority, the state broadcaster; however, its radio stations carry full advertising and its TV programmes sometime receive "sponsorship" from commercial entities to supplement this income. All broadcasting is covered by the code of ethics set out in the Nakdi Report.

The IBA (IBS at the time) was admitted as a full active member of the European Broadcasting Union in 1957. The decision made by the EBU General Assembly had the immediate effect that two founding broadcasters (the Egyptian and Syrian broadcasting services) quit as active members.[1]

The IBA provides news programming in 14 foreign languages directed at audiences abroad or in Israel through its IBA News programming available on the internet and through rebroadcasters.

In 2014, the Israeli cabinet approved reforms that will see the IBA closed and a new public broadcasting body take its place. The replacement network will create three separate television channels: a Hebrew, Arabic, and children's channel. As part of the reforms, the television tax levied on all Israelis who own a television to support the IBA has been abolished by March 2015 . Eventually the reform did not advance as originally planned and the target date has been extended to 2016). Eight new national radio stations will be created in place of the existing Kol Israel radio network.[2][3]

TV channels

  • Channel 1 (Haarutz Ha-Rishon) - The IBA's main channel (until the beginning of the 1990s there were no other channels on Israeli television, and it was called "Ha-Televizia Ha-israelit" - "The Israeli Television"). Part of the weekday daytime schedule is made up of broadcasts from Israeli Educational TV.
  • Channel 1 HD (Haarutz Ha-Rishon HD) - The IBA's main channel, broadcast in HD. Currently available only via Hot ( the only cable pay TV service in Israel) and "YES" ( the only satellite pay TV service in Israel)
  • Channel 33 - News and factual programming during the day, Arabic-language channel in the evening.

Radio stations

Kol Yisrael ("The Voice of Israel") is the collective name for IBA's radio networks, as well as for the international service.

  • Reshet Aleph ("Network A"): radio station.
  • Reshet Bet ("Network B"): popular news, current events, and talk radio station.
  • Reshet Gimmel ("Network C"): radio station devoted to promoting Israeli music.
  • Reshet Dalet ("Network D"): radio station in Arabic, featuring a combination of talk and (generally) classical Arabic music.
  • Reka or Reshet Klitat 'Aliya: radio for recent immigrants to Israel, broadcasts in 13 languages (mostly Russian). This service was formerly known as "Kol Zion La-Golah" ("Voice of Israel abroad") and Reshet Heh ("Network E").
  • 88 FM: radio for 'quality music'.
  • Kol Ha-Musika ("The Voice of Music"): a radio station devoted to promoting Classical music.
  • Kol Ha-Kampus ("The Voice of the Campus") - a joint educational project of Kol Yisrael and the Israeli College of Management media school, in which students run the radio station and host programs of alternative music.

See also

References

  1. ^ p. 26, EBU Diffusion Special, May 1997
  2. ^ Government votes to cancel TV tax by March 2015
  3. ^ Israel’s TV tax to end in 2015

External links

  • Official site (mostly in Hebrew with English menu available)
  • IBA World. Israel Radio foreign languages network REKA. Also has link to Reshet Hey Persian broadcast, now that www.intkolisrael.com no longer exists.
  • Israel Educational Television
  • Article on IBA English-language IBA programming
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.