World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Industry Media
Founded 1995
Headquarters Weybridge, England, UK
Key people
Paul Davidson
(CEO and Chairman)
Products Newspapers
Number of employees
Parent Gannett

Newsquest is the third largest publisher of regional and local newspapers in the United Kingdom with 300 titles in its portfolio. Based in Weybridge, Surrey, Newsquest employs a total of more than 5,500 people across the UK. It also has a specialist arm that publishes both commercial and business to business (B2B) titles such as Insurance Times, The Strad, and Boxing News.


  • History 1
    • July 2007 industrial disputes at Newsquest's Scottish titles 1.1
  • See also 2
  • References 3
  • External links 4


Newsquest was founded in 1995 when US private equity partnership Kohlberg Kravis Roberts financed a £210 million management buy-out of the Reed Regional Newspapers group of British papers from Reed Elsevier.

In 1996 Newsquest swapped its Yorkshire titles for Johnston Press’s Bury, Lancashire area titles and £9.25 million, sold some of its titles in the English Midlands to Midland Independent Newspapers and bought the Westminster Press local newspapers group for £12.3 million from Pearson, owner of Penguin Books and the Financial Times, resulting in Newsquest doubling in size. The next year it floated on the London Stock Exchange realising a market capitalisation of £500 million.[1] In 1998, Newsquest added the Sussex-based Contact-a-Car, the London Property Weekly titles, two titles in the North West of England, and three Review Group titles in Hertfordshire.

Exterior of Hampshire Chronicle office, 1999

In 1999, The US Gannett media group's newly formed UK subsidiary paid £922 million (about US $1.5 billion) for Newsquest and took on the company’s debt.[2] In 2000, Gannett paid £525 million for Southampton-based News Communications and Media’s South Coast dailies and weeklies – and its Southernprint magazine printing division – to add to Newsquest’s portfolio. It also picked up the regional newspapers business – outside Manchester – of the Guardian Media Group, a takeover that the Competition Commission cleared as there was 'no overlap, in the companies' circulation areas.[3]

In 2001, Newsquest bought Surrey and Sussex Publishing and Horley Publishing, publishers of Gatwick Life and Horley Life and the Dimbleby Newspaper Group’s nine Greater London weeklies, including the Richmond and Twickenham Times for a reported £8 million.[4]

In 2003, Gannett UK paid £216 million for the Scottish Media Group’s three newspapers – Glasgow’s Herald, Sunday Herald and Evening Times– 11 specialist consumer and business-to-business magazines and an online advertising and content business. The Competition Commission again inquired into this purchase but cleared it all the same.[5] In 2005, Newsquest’s Exchange Enterprises division paid £50.25 million for Exchange & Mart and Auto Exchange from United Advertising Publications after the small ads weeklies' publisher's parent, United Business Media, decided to concentrate on its 'core activities'.[6] Newsquest also owned the formerly named Brentford, Chiswick and Isleworth Times, later known as the Hounslow and Brentford Times, which closed in 2010.[7]

Gannett had on 11 December 2006 said it had no plans to sell Newsquest, contradicting a story in the previous day's Sunday Express that claimed the media giant is carrying out a company review with the Credit Suisse investment bank, and could sell Newsquest for up to £1.5bn. Gannett had replied by saying: "There is no truth in the report. Newsquest is a valuable part of the Gannett company."[8]

In early July 2007, Newsquest’s staff pension scheme was ‘£65 million in deficit’, a company memo to its employees had said, media analyst Roy Greenslade wrote in his 2 July 2007 blog at The Guardian’s website.[9] Members of the company’s workforce, management could, the company had said, increase their contributions (from 6% to 10%) to keep the same final salary scheme; they could pay in less for an inferior version; they could opt for a ‘money purchase’ scheme; or ‘ditch’ their pension altogether.

The company’s US parent Gannett had on 18 June reported that revenues from its newspapers and broadcasting had fallen – but, the US press release said: ‘Newsquest experienced higher national advertising revenue’.[10] It was "hardly a picture of a company suffering from poor health", commented Greenslade.

Newsquest on 8 August 2007 started offering users of its Greater London titles' websites downloadable supermarket coupons, which could be redeemed against at supermarkets including Tesco, Asda, Sainsbury’s and Morrisons for money off a range of goods from cranberry products to canned pet food.[11] Newsquest’s regional digital and display manager Eddie Embleton was "very excited by the prospects that this new initiative presents...An online and offline campaign has been prepared to drive our readers and users directly to the appropriate coupon galleries, with the print element specifically aimed at driving traffic to our website and turning our readers into users’. The company hoped to ‘launch the gallery across the whole of the Newsquest network", the press release added.

In March 2012, The Guardian reported the results of an indicative ballot held by the National Union of Journalists among its members at Newsquest, which found that more than 80% were prepared to strike if they were not given a pay rise within the year.[12]

July 2007 industrial disputes at Newsquest's Scottish titles

On 10 July 2007 the NUJ reported that the UK’s Competition Commission was investigating allegations made by SNP MP for Perth and North Perthshire Pete Wishart that Newsquest had given it misleading evidence while it was considering whether the Liberal Democrat supporting company should be permitted to take over titles from SMG.[13] Wishart had written to the commission in June 2007 to express his concern about standards and job losses at the newspapers. Union members were holding a ballot over whether they should strike over five redundancies on the Glasgow Evening News, one of the papers bought from SMG.

On 25 July 2007, journalists at Newsquest’s former-SMG titles – Glasgow Herald, Sunday Herald and Evening Times – held a 24-hour strike to protest against compulsory redundancies and cuts of up to £3 million.[14]

Newsquest’s Glasgow NUJ members went on strike again on 3 and 4 August 2007, hampering the Sunday Herald’s planned re-launch.[15] Successful union action had already led to the reinstatement on 31 July of the deputy Father (leader) of the Evening Times Chapel (office branch), Gordon Thomson,[16] while a work-to-rule had caused the cancellation of digital training planned for the following week.

"Newsquest’s purchase of the Herald group was backed by assurances that they would maintain standards and not cut editorial budgets," the NUJ quoted Cathy Peattie Scottish Labour Member of the Scottish Parliament for Falkirk East as saying. "The Competition Commission may have decided that too much time has passed for it to be able to do anything, but that doesn’t change the fact that Newsquest gave assurances via the commission to the people of Scotland, and those assurances now look worthless," she added. She was not surprised staff had walked out.

"They have a long list of causes for dissatisfaction - redundancies, staffing shortages, poor working conditions and high stress levels. This is damaging the health of the workers and the health of the paper. Rather than discuss the problems, Newsquest has derecognised the NUJ," Peattie continued.

Peattie had tabled a motion in the Scottish Parliament expressing concerns about the Herald newspapers. It said Newsquest’s programme of job cuts would harm the papers' content and put their staffs at risk and added: ‘The Parliament notes that these developments are taking place despite increased profits and assurances given by Newsquest to the Competition Commission, and believes that this is to the detriment of the long term future of the titles and the Scottish newspaper industry.’

See also


  1. ^ , Newsquest website. UndatedHistory.Accessed: 12 September 2007.
  2. ^ , Securities and Exchange Commission, London. 1999Pro Forma Financial Statements.Accessed: 12 September 2007.
  3. ^ , Competition Commission. 22 August 2000Gannett Uk/Johnston Press/Guardian Media Group/Regional Independent Media Holdings Newspaper Inquiry.Accessed: 12 September 2007.
  4. ^ "Dimbleby's pledge to journalists in wake of £8m sale", Press Gazette, 13 April 2001. Accessed: 12 September 2007.
  5. ^ , Competition Commission, London. 29 January 2003Gannett/Smg Merger Inquiry. Accessed: 12 September 2007.
  6. ^ , United Business Media. 16 September 2005United Business Media sells UK Automotive titles to Newsquest.Accessed: 12 September 2007.
  7. ^ Barnes, Helen (23 July 2010). "Hounslow and Brentford Times and Chiswick Times ceases publication".  
  8. ^ , Media Guardian, The Guardian, 11 December 2006Newsquest not for sale, says Gannett.Accessed: 12 September 2007.
  9. ^ , GuardianUnlimited, 2 July 2007Newsquest staff 'reeling' from pensions 'bombshell' Accessed:2007-09-13.
  10. ^ , Gannett Inc., McLean, VA, 18 June 2007May Statistical Report Accessed:2007-09-13.
  11. ^ , Couponstar, 8 August 2007Newsquest Media Group launches online printable coupon gallery... Accessed:2007-09-13.
  12. ^ Greenslade, Roy (22 March 2012). "Newsquest/Gannett faces NUJ strike action".  
  13. ^ , NUJ, London, 10 July 2007Competition commission to review Newsquest takeover Accessed:2007-09-13.
  14. ^ , NUJ, London, 26 July 2007Members at The Herald stage second walk-out Accessed:2007-09-13.
  15. ^ , NUJ, London, 3 August 2007Latest Herald walk-out hits newspaper re-launch Accessed:2007-09-13.
  16. ^ , Press Gazette, London, 2 August 2007Fight for jobs will go on, say Newsquest Glasgow staff Accessed:2007-09-14.

External links

  • Newsquest Media Group
  • Newsquest Specialist Media
  • Newsquest Media Sales
  • Newsquest Direct
  • NUJ Scotland video shows bystanders applauding as Newsquest journalists walk out on strike
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.