World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Red Pepper (newspaper)

Article Id: WHEBN0002430662
Reproduction Date:

Title: Red Pepper (newspaper)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Red pepper, Jean Pierre Amougou Belinga, Ugandan English, Communications in Uganda, Publications established in 2001
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Red Pepper (newspaper)

Red Pepper
Type Daily newspaper
Founded June 19, 2001
Headquarters Uganda
Website .ug.co.redpepperwww

Red Pepper is a daily tabloid newspaper in Uganda which began publication June 19, 2001. Deliberately mirroring the style of tabloids in other countries, the paper is known for its mix of sensationalism, scandal, and frequent nudity.[1][2] The paper has roused the ire of the Ugandan government for revealing that former foreign minister James Wapakhabulo died of AIDS, and publishing conspiracy theories relating to the death of Sudanese vice-president John Garang in a helicopter crash.

In August 2006, Red Pepper published the first names and occupations of prominent Ugandan men whom it asserted were gay. This decision was sharply criticized by the campaigning group Human Rights Watch, which said that the move could expose the men to harassment by the government, as homosexuality in Uganda remains illegal.[3] The following month, it published a similar list of 13 women whom it claimed were lesbians.[4] In an interview published in May 2009, the news editor of Red Pepper, Ben Byarabaha, vowed that the tabloid would continue its campaign against alleged homosexuals by publishing their names, photographs and addresses.[5]

In September 2012, the newspaper received a lawsuit about a published nude photo of a herbalist.[6]

Contents

  • 2013 police raid 1
  • See also 2
  • References 3
  • External links 4

2013 police raid

The premises of Red Pepper were raided by Uganda Police on May 20, 2013. This happened soon after the paper had published a letter allegedly written by army General David Sejusa, threatening that those opposing Muhoozi Kainerugaba for presidency risk their lives. Kainerugaba is son of the long-standing president Yoweri Museveni, who is set to step down in 2016. The same letter was also published by another Ugandan newspaper, Daily Monitor, whose offices were also raided.[7]

As of May 25, 2013, the police still occupy offices of Red Pepper (as well as Daily Monitor), preventing the paper from being published.[8] However, Red Pepper has been able to print and sell black market copies,[9] and its website is online and updated despite the ongoing raid.

See also

References

  1. ^ Edition.cnn.com
  2. ^ "Content Not Found - Mail & Guardian". Mg.co.za. 2014-02-13. Retrieved 2014-03-01. 
  3. ^ "Africa | Ugandan 'gay' name list condemned". BBC News. 2006-09-08. Retrieved 2014-03-01. 
  4. ^ "Amnesty International | Working to Protect Human Rights". Thereport.amnesty.org. Retrieved 2014-03-01. 
  5. ^ Mask.org.za
  6. ^ "The Observer - Maama Fiina’s husband sues Red Pepper over nude photos". Observer.ug. Retrieved 2014-03-01. 
  7. ^ "' raided over Museveni 'plotDaily Monitor"BBC News - Uganda's . Bbc.co.uk. 2013-05-20. Retrieved 2014-03-01. 
  8. ^ "Six days later: Daily Monitor premises remain under siege - National". Monitor.co.ug. Retrieved 2014-03-01. 
  9. ^ "Ugandan police arrest sellers of shut newspaper - Africa". Nation.co.ke. 2013-05-20. Retrieved 2014-03-01. 

External links

  • Official website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.