World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Sarawak Tribune

Sarawak Tribune
Type English-language Malaysian newspaper
Owner(s) Sarawak Press Sdn Bhd
Founder(s) teachers in 1945
Language English
Ceased publication 2006
Relaunched 2010 as the New Sarawak Tribune
Website http://www.newsarawaktribune.com/
Country Sarawak
City Kuching, Sibu and Bintulu

The Sarawak Tribune was an English-language Malaysian newspaper published in Kuching, Sibu and Bintulu, in Sarawak. Established in 1945, publication of the paper was indefinitely suspended in 2006 following controversy pertaining to the Jyllands-Posten Muhammad cartoons controversy, but it reappeared in 2010 as the New Sarawak Tribune.

Contents

  • Overview and history 1
    • 2006 Muhammad cartoons controversy 1.1
  • Successor 2
  • The New Sarawak Tribune 3
  • External links 4

Overview and history

Originally formed by teachers in 1945, the Sarawak Tribune was the second English language daily in Sarawak and was, prior to its suspension, the state's oldest and largest operating state daily, with over 400 employees throughout the state and 70 editorial staff in Kuching. The daily was regarded as a legacy of British colonial Sarawak.

Its sister paper was the state Malay-language daily, Utusan Sarawak. Formerly, its other sister paper was the state Mandarin daily, Chinese Daily News, now known as United Daily.

It was last owned by Sarawak Press Sdn Bhd.

2006 Muhammad cartoons controversy

During the Jyllands-Posten Muhammad cartoons controversy, the daily reprinted a collection of the cartoons on page 17 of the 4 February 2006 edition to illustrate a story on the topic titled "Cartoon No Big Impact Here". The publication drew flak from the Malaysian government, which consisted predominantly of Muslim politicians. As a result, Lester Melanyi, an editor of the newspaper, resigned from his post for allowing the reprinting of the cartoon.

Company advisor Senator Datuk Idris Buang announced that the daily would choose to suspend itself. The paper was officially suspended on 9 February 2006, while a formal letter was delivered to Idris at the daily's main office. The group editor, Toman Mamora, resigned soon after. The daily's indefinite suspension has been generally described as a loss.

Successor

A new tabloid, the Eastern Times, is said to have replaced the Sarawak Tribune. Its printing license was approved on 1 March, and began publication on 26 March 2006.

The Eastern Times is owned by Total Progressive Sdn Bhd, a subsidiary of a real-estate developing corporation and government-linked company, Naim Cendera Holdings Bhd. The company was renamed Eastern Times News Sdn Bhd in May 2006.

The New Sarawak Tribune

On 19 May 2010, the New Sarawak Tribune returned to the newsstand after a four-year hiatus. Tribune Press Sdn Bhd chairman Datuk Hamed Sepawi said during its shutdown, the management "took time to reflect and reinvigorate ourselves".

The prefix “The New” signifies a fresh beginning and replaces Eastern Times (as it did the old Tribune), which had its purpose in life, born as it were from a blot in the paper’s history. There’s no running away from the fact that the old Tribune was suspended in 2006 as a result of an error of judgment on our part.

External links

  • former Sarawak Tribune official website
  • Sarawak Tribune returns to newstands
  • Sarawak paper prints Prophet cartoon, editor quits
  • ?Sarawak TribuneEnd of the road for
  • Sarawak needs new English daily, says top Tribune exec
  • Was there a coup d'état lately?
  • A Nation of Morons
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.