World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

TV3 (Malaysia)


TV3 (Malaysia)

Sistem Televisyen Malaysia Berhad
TV3 logo
Launched 1 June 1984 (1984-06-01)
Owned by Media Prima Berhad
Picture format 576i 16:9 SDTV
1080i 16:9 HDTV
Audience share 24% ([1] 2013, )
Slogan Keriangan sentiasa bersamamu di TV3 (The fun is always with you on TV3), used only in station identifications
Country Malaysia
Broadcast area Nationwide
Affiliates TV9
Headquarters Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor[2]
Sister channel(s) ntv7
VHF Channel 12[2]
UHF Channel 29

DMB-T, Band L (HD) (Damansara/Kuala Lumpur metro area only)

dvb-t relaunch in 2015,
Streaming media
Live Streaming .html/index-tv3/ (Malaysia only)

TV3 is a Malaysian private television station owned and operated by the Media Prima Berhad, a Malaysian conglomerate. It began broadcasting on 1 June 1984. Now it broadcasts 24 hours a day, though, in September 2014, this channel broadcasts between 6:30 a.m. until 2:30 a.m. due to low audience ratings outside this time.

In 2013, TV3 remained the most watched television station in Malaysia, despite the declining viewership of free-to-air television, due to the high penetration of TV3 sisters channel, RTM Free TV, Pay TV and the further roll-out of free-to-air digital television.[3]

Similar to most television stations in Southeast Asia, TV3 is known for its soap operas.


  • History 1
  • List Of Programme Broadcast by TV3 (Malaysia) 2
    • Series Drama 2.1
    • Movie 2.2
    • News 2.3
    • Documentary 2.4
    • Talkshow 2.5
    • Animation Series 2.6
  • Features 3
  • Criticism and controversy 4
  • Trivia 5
  • Slogans 6
  • See also 7
  • References 8
  • External links 9


TV3 began broadcasting on 1 June 1984 at 18:00 local time, launched by the Prime Minister Tun Dr. Mahathir bin Mohamad.

On 28 July 1984, TV3 became the first commercial channel in collaboration with RTM bringing Malaysians the live coverage of the Los Angeles Olympics. The same thing was also done in 1988 and 1992.

===Programming=== Prior to the introduction of daytime broadcast that includes Early Morning Show: Malaysia Pagi Ini 1985-1994 7:30am-9:30am and Late Morning Show: Malaysia Hari Ini in 1994, TV3 broadcast on Mondays to Wednesdays starting at 4:30 p.m., Thursdays at 1:10 p.m., Fridays at 12:00 p.m. (later 9:00 a.m.) and Saturdays and Sundays at 9:00 a.m.. Transmissions ended at around 12:30 a.m. after the news, except for Saturdays.

The first 24-hour broadcast of TV3 was on 31 August 1997 as the first 24-hour television station in Malaysia, but was discontinued after almost a year due to unpopularity and the Asian financial crisis. 24-hour broadcasting on TV3 returned in 2003 in the Ramadhan month. The current 24-hour broadcasting on TV3 began in January 2010, although TV3 may remain sign-off due to maintenance. Between November 2010 and January 2011, TV3 broadcast from 6:30am to 12:30am.

The prime time soap operas initially broadcast for 30 minutes a day (21:15-21:45) in 2010, then expanded to 90 minutes (21:15-22:45) in 2011, then 120 minutes (21:00-23:00) in 2012, and now 150 minutes (21:00-23:30). Generally, nightline follows the soap opera.

The main news program is Buletin Utama, broadcasts at 20:00-20:30, and the morning news program is Buletin Pagi, broadcasts at 09:00-10:00. As of 2013, Buletin Pagi broadcast at 9:00 am – 9:30am. During floods, news programs are expanded, and added midday news. '''Bold text'Italic text

List Of Programme Broadcast by TV3 (Malaysia)

Series Drama





Animation Series


Ever since its launch, TV3 has been the leading television station in Malaysia and has twice reached 51% of audience share, the highest audience share ever achieved by a Malaysian television station. In terms of advertising revenue, the company retains its leadership position and continues to produce strong revenue growth from advertisements. TV3 continues to upgrade its equipment for production and transmission, and its employees receive continuous exposure and training in television production. This has enabled TV3 to remain as the premier private commercial broadcaster.

TV3 together with TV9 and local English language daily the New Straits Times and Malay language daily Berita Harian form the largest media group in Malaysia collectively known as Media Prima Berhad. It is currently headed by Ahmad Izham Omar.

With Malaysia on the track to economic recovery, there has been a correspondingly steady demand for local programmes, whether it be news, current affairs, magazines, talk shows, sports, documentaries, dramas or films. With a strong base of television producers have revolutionised local content production to admiral levels in the broadcast industry. The station has been a trendsetter by producing quality local production and has caught the attention and loyalty of Malaysians. Believing in the precept that local content is the way to go, TV3 continues to invest in people and equipment to produce quality local content. However, the station also broadcasts a balance of quality foreign content movies, dramas, situation comedy, documentaries and sports.

TV3 currently broadcasts on VHF Channel 12 and UHF Channel 29.[2] It is widely seen as favouring the government and not giving enough coverage for the opposition. TV3 is testing digital terrestrial television, using the Chinese DMB-T/H system. The coverage is limited to Kuala Lumpur City area only.

Criticism and controversy

TV3 has brought some controversies to the Malaysian entertainment sphere, especially with the excessive advertisement space which lead to the anger of the audience.

In Singapore, the channel ran into controversy because it broadcast programmes in Cantonese. The Singapore government has a policy to promote Mandarin Chinese in favour of other Chinese language dialects in broadcast media and has prevented local newspapers and magazines from carrying listings for the channel, even though these were available for the other Malaysian channels. TV3 was available on StarHub TV Singapore's only cable TV operator, until it was removed on 11 July 2002.

In 2007, a reality television programme which broadcast on TV3 called Sensasi was banned. This was because, one of the judges on this show touched on sensitive issues relating to Islam. The judge's comment made a huge controversy. All live and recorded telecast of this show were also banned from viewing. This also occurred on another reality television show called Teleskop in 1995.

In 2010, TV3 broadcast a controversial Hari Raya Aidilfitri advertisement, which incorporated the elements of Christianity, Hinduism and Buddhism in the Aidilfitri celebrations, sparked a huge public outcry, especially from the Muslims. The advertisement was withdrew after just a few days, and TV3 was fined RM50,000 for broadcast of the advertisement."TV3 fined RM50,000 for humiliating and insulting Islam". 



  • TV3! Untuk Anda (TV3! The Your Channel Third For Network) (1984-1987)
  • Rangkaian Sukaramai (Everyone's Favourite Network) (1987-1994)
  • Berita Terkini Hiburan Sensasi (First In News, Best In Entertainment) (1994-2000)
  • Duniamu (Your World) (2000-2006)
  • Pilihan Hatiku (My Heart's Choice) (2006-2007)
  • Di Sisimu (At Your Side) (2007-2008)
  • Inspirasi Hidupku (The inspiration of my life) (2008–2014)
  • 3 Dekad Bersama TV3 (3 decades with TV3) (30th anniversary, 2014)
  • Keriangan sentiasa bersamamu di TV3 (The fun is always with you on TV3) (June 2014 – present) (used only on station identifications)

See also


  1. ^ [2]
  2. ^ a b c Malaysia TV: Television Stations and Channels
  3. ^ "Financial & Business Review For 2013" (PDF). Media Prima Berhad. p. 17. Retrieved 24 February 2013. 

External links

  • Official Site
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.