World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

The Daily Telegraph (Australia)

Article Id: WHEBN0000172311
Reproduction Date:

Title: The Daily Telegraph (Australia)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: David Tench Tonight, Steven Pringle, Rupert Murdoch, Tara Moss, List of assets owned by News Corp
Collection: 1879 Establishments in Australia, News Corp Australia, Newspapers Published in Sydney, Publications Established in 1879
Publisher: World Heritage Encyclopedia

The Daily Telegraph (Australia)

The Daily Telegraph
Front page of The Daily Telegraph on 12 December 2005, reporting on the 2005 Cronulla riots
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) News Corp Australia
Editor Paul Whittaker
Founded 1879
Political alignment conservative, populist
Headquarters 2 Holt Street,
Surry Hills, NSW, Australia
Circulation 280,731 (Weekdays)
265,711 (Saturday) (as of 2013-14 financial year)
Readership 1,191,000 (Weekdays)
909,000 (Saturday)

The Daily Telegraph is a conservative, Australian tabloid newspaper published in Sydney, New South Wales, by Nationwide News, part of News Corp.

The Daily Telegraph is published Monday through Saturday and is available across New South Wales, Canberra and South East Queensland. On 19 November 2010, The Daily Telegraph released their iPad application enabling users to view a custom version of the website.[1]

It is often viewed as Australia's least-trusted major newspaper.[2][3]



The Tele, as it is also known, was founded in 1879.[4] From 1936 to 1972, it was owned by Frank Packer's Australian Consolidated Press. That year it was sold to News Limited (now News Corp Australia).

The paper ran as a Broadsheet until 1927, when it switched to a tabloid format. The paper returned to a broadsheet format in 1931, but wartime paper restrictions saw it return to tabloid format in 1942. [5]

In 1990, it merged with its afternoon sister paper The Daily Mirror to form The Daily Telegraph-Mirror with morning and afternoon editions although the afternoon editions were later discontinued.

The new paper continued in this vein until January 1996 when reader pressure for a shorter title caused the name of the paper to revert to The Daily Telegraph, despite staff concerns that former Mirror readers would now feel disenfranchised. The circulation of the newspaper during the June quarter 2013 was 310,724 on weekdays,[6] the largest of a Sydney newspaper. In the 2013-14 financial year it decreased 9.65% to 280,731.[7][8]


On Sundays, its counterpart is The Sunday Telegraph.

Its Melbourne counterparts are the Herald Sun and Sunday Herald Sun. In Brisbane, it is linked with The Courier-Mail and The Sunday Mail, in Adelaide, The Advertiser and Sunday Mail, in Perth, The Sunday Times, in Hobart, The Mercury and The Sunday Tasmanian, in Darwin, The Northern Territory News and Sunday Territorian.


The Daily Telegraph is a profoundly anti-Labor publication, and is often a supporter of the Australian Liberal Party. One noteworthy 2013 front-page headline said of the second Rudd Government "Finally, you now have the chance to kick this mob out".[9][10][11] The paper's high-profile columnists are stridently politically conservative, and unabashedly provocative, especially Piers Akerman, Miranda Devine, Tim Blair and Andrew Bolt. Blair for instance, in 2014, labelled all arts students as a "grasping kind" whose "pointless degrees" fitted them for "pointless careers as academics, public servants and drug addicts", in an article that began by favourably invoking a New Zealand musical troupe whose members were arts graduates.[12]

A Australian Broadcasting Corporation on 25 per cent. The survey found that readers took a generally dim view of journalists. In response to the question "Which newspapers do you believe do not accurately and fairly report the news?", the Daily Telegraph came third (9%) behind the Herald Sun (11%) and "All of them" (16%).[13]

At the Australian federal election, 2007 The Daily Telegraph for only the second time endorsed the Australian Labor Party. At the Australian federal election, 2010 the Newspaper endorsed the Coalition and Tony Abbott. In the 2013 election, the Daily Telegraph ran 177 stories that were pro Coalition 11 stories that leaned the other way.[14]


John Brogden allegations

The Telegraph was widely criticised for its coverage of former New South Wales Liberal leader John Brogden. After Brogden resigned in 2005, the newspaper ran a front-page headline, "Brogden's Sordid Past: Disgraced Liberal leader damned by secret shame file," detailing past allegations of misconduct by Brogden. The following day, Brogden attempted suicide at his electoral office.

Rodney Tiffen, an academic at the University of Sydney, described the newspaper's coverage as an example of "hyena journalism", judging Brogden's personal life to be off limits following his withdrawal from public life.[15]

Editor David Penberthy claimed that his source was from inside the Liberal Party and that none of the events would have happened if no one leaked from inside the party.[16]

Mount Druitt High School

On 8 January 1997, the Telegraph published the headline, "The class we failed" concerning was the Year 12 class at Mount Druitt High School in outer Western Sydney in which no student scored a Tertiary Entrance Rank (TER) above 50 (the maximum possible mark is 99.95). Although the article made clear that the newspaper believed that the state had failed the students, many accused the Telegraph of branding the students themselves as failures and showing a full year photo identifying students.

The story led to a renewed focus on the quality of public schools in Western Sydney and precipitated several reviews of schooling in the area.[17] But for many, the headline highlighted problems with interpreting Higher School Certificate results and the accompanying TER.[18]

The students successfully sued the newspaper in the Supreme Court for defamation. The Telegraph subsequently apologised and settled for damages out of court.[19] The published apology stated:

Later, criticising defamation laws, News Limited CEO John Hartigan said that

Call centres in India

In October 2006, The Telegraph claimed in a front page article that ANZ were using call centres in Bangalore, India. The paper even sent a journalist to Bangalore, Luke McIlveen, and a photographer to verify this claim.[21] ANZ strongly denied the claim, stating that they do not employ overseas call centre staff in India.[22] Subsequently, ANZ pulled all of its advertising from News Limited, including Foxtel and News websites.

In assuming blame, David Penberthy, editor-in-chief of News Limited, defended McIlveen.[24]

Allegations of plagiarism

In 2002, former Telegraph journalist, Matt Sun, was accused of plagiarism by the TV program Media Watch.[25][26] Editor at the time, Campbell Reid, responded by accusing Media Watch's host of having a conflict of interest that "destroyed the credibility of any judgement he could pass on the ethics and standards of others in the media".[27]

Press Council complaint regarding Greens article

In May 2011, The Telegraph published an article making an assertion about the Australian Greens which subsequently prompted a complaint to the Australian Press Council. The article asserted that the Greens had managed to "force" the Government to divert money from flood relief, to fund various Green programs. The Press Council upheld the complaint and published the following statement (extract only):

Press Council complaint regarding series of misleading NBN articles

In June and July 2011, The Telegraph published a series of articles about the National Broadband Network. These articles triggered a complaint to the Australian Press Council, alleging that they were factually incorrect, unbalanced and misleading. In December 2011, the Press Council upheld the complaints on all three articles, forcing The Telegraph to publish the adjudication.[29][30] The Council also published the following statement in regards to the issue:

Press Council complaint regarding Mark Latham article (Sunday Telegraph)

In December 2011, The Sunday Telegraph published two articles regarding former Labor leader Mark Latham and an alleged argument he had with his child's swimming teacher. Mr Latham complained to the Australian Press Council that there was a conflict of interest which should have been disclosed as the reporter was the daughter of one of the swim teachers at the school. Mr Latham also complained that the articles breached the privacy of his family, especially his young children, and were not in the public interest. The Press Council upheld the complaint and published the following statement (extract only):

The Council also found that there had been an "unreasonable intrusion on the children's privacy" and upheld that aspect of the complaint.[32]

Press Council complaint regarding asylum seeker article

In November 2011, The Telegraph published an article regarding asylum seekers with the front-page heading 'OPEN THE FLOODGATES – Exclusive: Thousands of boat people to invade NSW'. Another headline stated 'Detainee Deluge for Sydney'. This prompted a complaint to the Australian Press Council, which was upheld. The Press Council published the following statement (extract only):

Press Council complaint regarding series of Clover Moore articles

Throughout 2011, The Telegraph published 17 articles regarding Sydney Lord Mayor and MP Clover Moore. The articles prompted a complaint to the Australian Press Council. The complainant argued that the articles provided unbalanced coverage and that many of the headlines and phrases were opinion rather than fact. The Press Council upheld the complaint in part and published the following statement (extract only):

This adjudication marked the 4th complaint to have been upheld against The Daily Telegraph under the editorship of Paul Whittaker, since commencing the role in April 2011.[35]

Photoshopping of Mike Carlton onto Boston bombing victim

Following the resignation of Fairfax commentator Mike Carlton, The Daily Telegraph published a 2-page spread attacking Carlton and competing newspaper the Sydney Morning Herald. The spread included a composited image of Boston bombing victim James Costello, with Mr Carlton's face and wearing an Arab headdress. The photoshopped image portrayed Carlton 'escaping Gaza'. The image manipulation drew widespread criticism on social media, and forced the editor to apologise, saying he was unaware of the origin of the well known image.[36]


The Telegraph is edited by Paul Whittaker. Whittaker's predecessors are Gary Linnell, David Penberthy,[37] Campbell Reid,[37] David Banks[38] and Col Allan, who now serves as editor-in-chief at the Murdoch-owned New York Post.

Columnists include Piers Akerman, Tim Blair and education specialist Maralyn Parker. Journalists include Malcolm Farr, Joe Hildebrand and Luke McIlveen.

Past writers for the newspaper include Lucian Boz, Mark Day, Peter Frilingos, Miranda Devine, Mike Gibson, Peter Holder and David Luff.


The Daily Telegraph website hosts the blogs of several columnists.

  • Piers Akerman, right-wing conservative commentator since 1993
  • Anita Quigley, TV, radio and newspaper journalist for 16 years
  • Sydney Confidential, local and international gossip, glamour and celebrity news
  • Maralyn Parker, award-winning education columnist's blog
  • Tim Blair, blog
  • Steve Mascord, Rugby League reporter
  • Joe Hildebrand, journalist blog

Circulation and readership

In the 2013-14 financial year weekday circulation decreased 9.65% to 280,731 while Saturday circulation dropped 8.67% to 265,711. Readership rose 1.53% to 1,191,000 readers on weekdays, while falling 1.62% on Saturdays to 909,000.[7][8]

The average print circulation for The Daily Telegraph on weekdays was 310,724 during the June quarter 2013, having fallen 11.2 per cent compared to the June quarter 2012.[6]

The Daily Telegraph's readership on weekdays has been estimated at 781,000 during 2012, down from 902,000 during 2011. Its readership on Saturdays has been estimated at 729,000 during 2012, down from 800,000 during 2011.[39]

The Daily Telegraphs's website, according to third-party web analytics providers Alexa and SimilarWeb, is the 90th and 200nd most visited website in Australia respectively, as of July 2015.[40][41] SimilarWeb rates the site as the 21st most visited news website in Australia, attracting almost 3.7 million visitors per month.[41][42]

See also


  1. ^ "Stop the presses and pass the iPad – news revolution continues ", The Daily Telegraph (Australia)
  2. ^ "Trust in Australian media: Essential Research poll on media - Crikey". 
  3. ^ "trust in media". 
  4. ^ Clancy, Laurie (2004). "The Media and Cinema". Culture and Customs of Australia. Greenwood Press. p. 126.  
  5. ^ "Daily Telegraph". 
  6. ^ a b Knott, Matthew (16 August 2013). "Newspaper circulation results shocker: the contagion edition". Crikey. Private Media. Retrieved 27 August 2013. 
  7. ^ a b Mediaweek August/Enhanced Media Metrics Australia (emma)
  8. ^ a b "Roy Morgan, EMMA and ABC figures released in August 2014". B&T. 
  9. ^ "Media Watch: One voice, many mastheads (05/08/2013)". 
  10. ^ "Daily Telegraph 'Kick This Mob Out' front page draws Press Council complaints". The Sydney Morning Herald. 
  11. ^ Global Media Journal. "GMJAU - ‘Kick this mob out’: The Murdoch media and the Australian Labor Government (2007 to 2013)". 
  12. ^ T. Blair, 'Tricks Work a Treat in the Public Trough', The Daily Telegraph, 2 June 2014.
  13. ^ "10,13_tr66_media" (PDF). Archived from the original (PDF) on 22 October 2006. 
  14. ^
  15. ^ "The Daily Telegraph, John Brogden and hyena journalism". 
  16. ^ Editor rejects attack over Brogden coverage. 31/08/2005. ABC News Online Archived 20 April 2008 at the Wayback Machine
  17. ^ "New South Wales Public Education Inquiry: Final Reports: Second Report: 22: Chapter 4: Impact of the Restructuring of Public Education in NSW since 1988". 
  18. ^ Policy Spring (Sept–Nov) 1998
  19. ^ a b NSW Teachers Federation: Education Online: November 2000: Telegraph apologises to Mt Druitt students Archived 12 March 2007 at the Wayback Machine
  20. ^ Press freedom under attack Archived 12 October 2006 at the Wayback Machine
  21. ^ Media Watch: Front Page — Bad Line For Bangalore (16 October 2006)
  22. ^
  23. ^
  24. ^ "The Age of disbelief", The Australian
  25. ^ "Media Watch | Armed Holdup". Australian Broadcasting Corporation. 17 June 2002. 
  26. ^ "Media Watch | Campbell Reid's Standards". Australian Broadcasting Corporation. 27 May 2002. 
  27. ^ "Media Watch |". Australian Broadcasting Corporation. 
  28. ^ "Adjudication No. 1506: The Australian Greens/The Daily Telegraph (September 2011)".  
  29. ^ Winterford, Brett (23 December 2011). "Press Council finds News Limited misled over NBN". IT News Australia. Retrieved 29 December 2011. 
  30. ^ Nayantara, Mallya (24 December 2011). "Daily Telegraph repeatedly wrong in NBN reports". Delimiter. Retrieved 29 December 2011. 
  31. ^ "Adjudiciation No. 1515: Jamie Benaud/The Daily Telegraph (December 2011)".  
  32. ^ "Adjudication No. 1531: Mark Latham/The Sunday Telegraph (May 2012)".  
  33. ^ "Adjudication No. 1536: Anna Krjatian/The Daily Telegraph (May 2012)".  
  34. ^ "Adjudication No. 1537: Stephen Pate/The Daily Telegraph (June 2012)".  
  35. ^ "A new editor for the Daily Telegraph – Paul Whittaker", The Daily Telegraph (Australia)
  36. ^ Amanda Meade. "Daily Telegraph sorry for using Boston bombing image to mock Mike Carlton". the Guardian. 
  37. ^ a b AAP (1 April 2005). "Daily Telegraph"New editor for .  
  38. ^ Banksy's Blog: About David Banks
  39. ^ "Roy Morgan Readership estimates for Australia for the 12 months to December 2012 (Finding No. 1932)". Roy Morgan Research. Roy Morgan Research. 15 February 2013. Retrieved 27 August 2013. 
  40. ^ " Site Overview". Alexa. Retrieved 30 July 2015. 
  41. ^ a b " Analytics". SimilarWeb. Retrieved 30 July 2015. 
  42. ^ "Top 50 sites in Australia for News And Media". SimilarWeb. Retrieved 30 July 2015. 
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.