World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

The Herald (Glasgow)

The Herald
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Newsquest
Publisher Herald & Times Group
Editor Magnus Llewellin
Founded 1783
Political alignment Pro-Union, Centre-left
Language English
Headquarters 200 Renfield Street
Glasgow, Scotland
Circulation 34,379 (January - June 2015, 100% paid)[1]
Sister newspapers Evening Times
Sunday Herald
The National (Scotland)
ISSN 0965-9439
OCLC number 29991088
The Herald building in Glasgow

The Herald is a Scottish broadsheet newspaper founded in 1783.[2] The Herald is the longest running national newspaper in the world[3] and is the eighth oldest daily paper in the world.[4]


  • History 1
  • Editorship and columnists 2
  • Publishing and circulation 3
  • Political stance 4
  • See also 5
  • References 6
  • Bibliography 7
  • External links 8


The newspaper was founded by John Mennons in January 1783 as a weekly publication called the Glasgow Advertiser. An early scoop for the paper was official news of the treaties of Versailles, which reached Mennons via the Lord Provost of Glasgow just as the first edition was being compiled. It was, however, only carried on the back page.[5][6]

In 1802, Mennons sold the newspaper to Benjamin Mathie and Dr James McNayr, former owner of the Glasgow Courier. Mennons' son Thomas retained an interest in the company.[2] The new owners changed the name to The Herald and Advertiser and Commercial Chronicle in 1803. In 1805 the name changed this time to The Glasgow Herald when Thomas Mennons severed his ties to the paper.[7]

From 1836 to 1964 the publication was owned by

  • Official website

External links

  • Griffiths, Dennis, ed. (1992). The Encyclopedia of the British Press, 1422-1992.  
  • Phillips, Alastair (1983). Glasgow's Herald: Two Hundred Years of a Newspaper 1783-1983.  
  • Reid, Harry (2006). Deadline: The Story of the Scottish Press. Edinburgh: Saint Andrew Press.  


  1. ^ a b "UK Regional daily newspaper circulations for the first half of 2015 (Source: ABC)". Press Gazette (UK). 26 August 2015. Retrieved 26 August 2015. 
  2. ^ a b Cowan, R. M. W. (1946). The newspaper in Scotland : a study of its first expansion, 1816-1860. Glasgow: G. Outram & Co. p. 21. 
  3. ^ a b c d e f Terry, Stephen (2011). Glasgow Almanac: An A–Z of the City and Its People. Glasgow: Neil Wilson Publishing. Chapter 2, last page. 
  4. ^ Reid 2006, p. xiii.
  5. ^ Reid 2006, p. xiv.
  6. ^ "Glasgow". Glasgow Advertiser. 27 January 1783. p. 4. 
  7. ^ Maclehose, James (1886). Memoirs and portraits of one hundred Glasgow men who have died during the last thirty years and in their lives did much to make the city what it now is. Glasgow: James Maclehose & Sons. p. 259. 
  8. ^ Griffiths 1992, p. 305.
  9. ^ "About HeraldScotland". Glasgow: Herald & Times Group. Retrieved 5 April 2013. 
  10. ^ "The Herald's view: we back staying within UK, but only if there's more far-reaching further devolution". The Herald. 16 September 2014. p. 14. 


See also

The newspaper backed a 'No' vote in the referendum on Scottish independence.[10] The accompanying headline stated, "The Herald's view: we back staying within UK, but only if there's more far-reaching further devolution".

Political stance

It is currently printed at Cambuslang, just south east of Glasgow.[9] The paper is published Monday to Saturday in Glasgow and as of 2015 it had an audited circulation of 34,379.[1]

Publishing and circulation

Prominent columnists writing on the paper include Alison Rowat, Collete Douglas-Home, Ruth Wishart, Anne Johnstone, Ian Bell and Iain Macwhirter. It publishes the quarterly Scottish Review of Books as a supplement in the Saturday Herald.

Magnus Llewellin assumed editorship of The Herald on 1 February 2013. Notable past editors include: John Mennons, 1782; Mark Douglas-Home, 2000.

Editorship and columnists

The newspaper changed its name to The Herald on 3 February 1992.[8] That same year the title was bought by Caledonia Newspaper Publishing & Glasgow. In 1996 was purchased by Scottish Television (later called the Scottish Media Group).[3] As of 2013 the newspaper along with its related publications, the Evening Times and Sunday Herald, were owned by the Newsquest media group.[3]

It was bought by Sir Hugh Fraser who sold it ten years later to the Lonrho empire.[3] In 1895 publication moved to a building in Mitchell Street. In 1980 it moved to offices in Albion Street in Glasgow into the former Scottish Daily Express building.

[3] becoming the first daily newspaper in Scotland in 1858.[3]

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.