World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

The Mercury (Hobart)

The Mercury
The Mercury masthead
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) News Corp Australia
Editor Matt Deighton
Founded 1854 (1854)
Headquarters Level 1, 2 Salamanca Square, Hobart, Tasmania, Australia, 7000
Circulation 44,317 (Weekdays)
61,020 (Saturday)
58,148 (Sunday)

The Mercury is a daily newspaper, published in Hobart, Tasmania, Australia, by Davies Brothers Pty Ltd, part of News Corp Australia and News Corp. The weekend issues of the paper are called Mercury on Saturday and Sunday Tasmanian.


  • History 1
  • Editors 2
  • Press operations 3
  • Locations 4
  • Circulation 5
  • See also 6
  • Notes 7
  • External links 8


The newspaper was started on 5 July 1854 by George Auber Jones and John Davies. Two months subsequently (13 September 1854) John Davies became the sole owner.[1] It was then published twice weekly and known as the Hobarton Mercury. It rapidly expanded, absorbing its rivals, and became a daily newspaper in 1858 under the lengthy title The Hobart Town Daily Mercury. In 1860 the masthead was reduced to The Mercury and in 2006 it was further shortened to simply Mercury.

After Davies' retirement in 1871, the business was carried on by his sons News Corp Australia), a subsidiary of News Corporation.

Other Tasmanian titles published by the company are the weekly rural newspaper Tasmanian Country, the weekly regional newspaper The Gazette, and the monthly travel magazine Treasure Island.

The Saturday Evening Mercury, known locally as the 'SEM' was printed and circulated for readers on a Saturday evening from 1954 to 1984, it was replaced in early 1984 by the first Sunday circulations in southern Tasmania, known as the Sunday Tasmanian which still exists today.

At various stages in its history there have been limited experiments with regional papers—such as The Westerner which succeeded The West Coast Miner in 1979 to serve the West Coast until its demise in 1995—as well as suburban newspapers for the Hobart market, which appeared in various guises from 1966 until 1998. In November 2006 the company launched what it called a "newspaper in a newspaper" the Kingborough Times which appears monthly within the Sunday Tasmanian. This was followed in June 2007 by the Northern Times with news from Hobart's northern suburbs.


The following people were editors of The Mercury:[2]

Order Name Commencement date Term ended Term of office Reference
1 James Simpson 1868 1883 14–15 years [3]
2 Henry Richard Nicholls 1883 1912 28–29 years [4]
3 William Henry Simmonds 1912 1931 18–19 years [5]
4 Frederick Usher 1931 1943 11–12 years [6]
5 Charles Ellis "C.E." Davies 1944 1954 11–12 years [7]
6 Roy E. Shone 1954 1970 15–16 years
7 Dennis Newton Hawker 1970 1982 11–12 years
8 T. C. Malcolm Williams 1982 1984 1–2 years
9 James "Jim" Burns 1984 1986 1–2 years
10 Barry Dargaville 1986 1988 1–2 years
11 Ian McCausland 1988 2001 12–13 years
12 Garry Bailey November 2001 5 January 2012 10 years, 65 days [8]
13 Andrew Holman January 2012 2014 1–2 years [8]
14 Matt Deighton 2014 present 2 years, 166 days [9]

Press operations

In July 2007 News Corporation approved a new $31 million press centre for Davies Brothers Pty Ltd, publisher of the Mercury and the Sunday Tasmanian, including the installation of the latest colour press.[10]

Davies Brothers opened the new print centre at the Tasmanian Technopark in Dowsing Point, north of Hobart, in 2009. A new KBA Comet four-colour press replaced the 35-year-old Goss Urbanite press that had been housed in the Argyle Street wing of the company's city site.[11] Other operations of the newspaper group continued to be based in the heart of the city at 93 Macquarie Street.

The success of the new centre soon saw the introduction of local printing of interstate titles for local distribution. This includes the national daily The Australian and Melbourne's Herald Sun. The centre is believed to be the only News Ltd site to print a rival Fairfax Media title, namely The Australian Financial Review.


The former Mercury building at 91-93 Macquarie Street, Hobart

In November 2011 Davies Brothers chief executive officer Rex Gardner announced that the company would move from its landmark Macquarie St headquarters in August 2012, leasing a new office at 2 Salamanca Square.[12] The move took place over the weekend of July 28–29, 2012, although months of work had taken place in advance.

The company has branch offices in Launceston and Burnie, as well as its print centre at Dowsing Point and its distribution centre at Western Junction near Launceston. Its branch office at New Norfolk closed in December 2010.[13] An office in William St, Queenstown closed in the early 1990s.

It was announced in May 2013 that the original site had been sold to an unidentified buyer[14] including the heritage-listed Ingle Hall, which was built in 1814 and housed the Mercury Print Museum. The Macquarie St and Argyle St frontages of the Mercury building were heritage listed in 2012[15]


As of March 2011, the Mercury reported its Monday–Friday circulation as 44,317 with an average readership of 107,000 and its Saturday circulation as 61,020 with readership of 146,000.[16] The Sunday Tasmanian reported circulation of 58,148 with readership of 129,000.[17]

See also


  1. ^ The Mercury 5 Nov 1995, page 4f, 'The Jubilee of The Mercury'
  2. ^ The Mercury's Editors
  3. ^ "TASMANIA.".  
  4. ^ Bate, Weston. "Nicholls, Henry Richard (1830–1912)".  
  5. ^ "MR. W. K. SIMMONDS".  
  6. ^ "PERSONAL.".  
  7. ^ "Mr C. E. Davies Appointed Managing Editor Of "The Mercury".". The Mercury (Hobart, Tas.: National Library of Australia). 1 January 1944. p. 3. Retrieved 11 December 2013. 
  8. ^ a b Cairns editor for the Mercury, Mercury website.
  9. ^ News appoints Matt Deighton as new Mercury editor, Mercury website. Retrieved 25 January 2014.
  10. ^ $31m press upgrade for Mercury, Mercury website, 25 July 2007.
  11. ^ Tassie tough: News' Hobart site in detail, gxpress website, 1 September 2009.
  12. ^ Mercury on the move, Mercury website, 17 November 2011.
  13. ^ Gazette office closes but paper carries on, New Norfolk News website, 22 December 2010.
  14. ^ Buyer inks deal on landmark, Mercury website, 16 May 2013.
  15. ^ Heritage listing for Mercury building, ABC News website 2 December 2012. 3 December 2012.
  16. ^ Facts: Mercury, NewsSpace, March 2011. Retrieved 13 July 2011.
  17. ^ Facts: Sunday Tasmanian, NewsSpace, March 2011. Retrieved 13 July 2011.

External links

  • Official website
  • from the National Library of AustraliaMercuryDigitised historic
  • from the National Library of AustraliaHobarton MercuryDigitised
  • from the National Library of AustraliaHobart Town MercuryDigitised
  • from the National Library of AustraliaHobart Town Daily MercuryDigitised
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.