World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Veja (magazine)

Veja logo as of 2011
Editorial director Eurípedes Alcântara
Categories News, politics, economy, entertainment, sports & culture
Publisher Editora Abril
Paid circulation 1,071,500
First issue 11 September 1968
Country Brazil
Based in São Paulo
Language Portuguese

Veja (Portuguese pronunciation: , English: see, look [at it]) is a Brazilian weekly news magazine published in São Paulo and distributed throughout the country by media conglomerate Grupo Abril.[1][2] It is the leading weekly publication in the country and one of the most influential outlets of the Brazilian press. Veja publishes articles on politics, economics, culture, world events, entertainment, and war. It also regularly includes editorial pieces related to themes like technology, ecology, and religious debate. It has recurring sections on cinema, television, practical literature, music, and guides on diverse subjects.[3]


  • History and profile 1
  • Controversies 2
  • References 3
  • External links 4

History and profile

Veja was first published on 11 September 1968,[1][4] and was subject to censorship by the Brazilian military dictatorship from 1969 to 1976.[5] In 1974 the magazine boosted the sales and the number of subscribers began to increase.[1] Veja is known for its attacks on the worldwide left-wing; for instance, when Cuban ruler Fidel Castro left power, the magazine's front cover read "It was about time!". When Barack Obama resumed relations with Cuba, Veja portrayed him as Che Guevara.[6] The magazine supports free market economy, more toughness on crime and the promotion of individual liberty. Famous contributors to the magazine include Diogo Schelp, Reinaldo Azevedo, Stephen Kanitz and Lya Luft.

During its early days, Veja was known for publishing hoax as facts. In 1975 it declared that the Loch Ness Monster was real before ultimately recognizing the news were fake.[7] In 1983, it re-published an April Fools' Day prank from the British magazine New Science as real. According to Veja, scientists were able to fuse the molecules of a cow and a tomato in order to produce tomato-flavored meat.[8] In 1989, it published a controversial piece about singer Cazuza, which was terminally ill from AIDS. It was considered of bad taste and proclaimed that the singer's legacy would not last.[9] The same year, the magazine published a cover praising then presidential hopeful Fernando Collor de Mello later impeached for corruption.

On 2005, as part of its growing right-wing agenda, Veja defended the rejection of the prohibition of firearms in that year's referendum. According to Folha de S. Paulo columnist Barbara Gancia, Veja tried to mislead its readers presenting the referendum as a proposition of the ruling Workers' Party (PT) and its owners had a conflict of interest in campaigning against banning firearms; Veja's publishing company Editora Abril was a business partner of the Birmann family, owner of the Brazilian Cartridge Company. During the same year it was responsible for several news stories about the Mensalão scandal.

Veja had a circulation of 1,086,200 copies in 2010.[10] In April 2012, the editor of the magazine Policarpo Júnior was accused by its rival CartaCapital, based on information revealed by the Federal Police, of being a close acquaintance of casino owner Carlinhos Cachoeira (gambling is illegal in Brazil). Cachoeira was then arrested for money laundering. According to CartaCapital, Cachoeira was responsible for arranging and filming the bribery meeting in the Correios which resulted in the Mensalão scandal. Júnior and Cachoeira had exchanged over 200 phone calls during the period investigated. The circulation of the magazine was 1,071,500 copies in 2012.[10]


In its 25 May 2007 issue, Veja ran a story on then-Senate president, Renan Calheiros, accusing him of accepting funds from a lobbyist to pay for the child support of a daughter from an extramarital affair with journalist Monica Veloso.[11] During a speech in his defense given in the Senate floor, Calheiros accused Grupo Abril, Veja's parent company, of having violated Brazilian corporate law in relation to its sale of 30% of the capital from its publishing arm to South African media group Naspers.[12] Abril responded to Calheiros in a press release in which they denied all charges.[13]

In August 2010, the Superior Electoral Court punished Veja for pro-José Serra bias during its coverage of the 2010 presidential election. The magazine published a claim made by Serra's vice-presidential candidate Índio da Costa that the Workers' Party (PT) had ties with the Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia. Veja was forced to publish a rebuttal note from PT.[14] Prior to the second round of the 2014 presidential election, Veja anticipated its weekly edition to publish a story claiming that both President Dilma Rousseff and her predecessor Luiz Inácio Lula da Silva were aware of a misappropriation scheme inside the state oil company Petrobras.[15] The magazine headquarters was attacked by pro-PT protestors.[16] Once again Veja was forced by the Supreme Electoral Court to publish a rebuttal from PT.[17]

In July 2015 the magazine published an story claiming that federal contractor Léo Pinheiro would offer a plea bargaining claiming that Lula was aware and benefited from the aforementioned corruption case. However, Pinheiro published an article claiming that the statements attributed to him were fake.[18] As such, Lula decided to sue Veja for moral damages.[19][20] On the same issue, the magazine accused former soccer player and Senator Romário of having a bank account in the tax haven country of Switzerland. After being sought by the Senator, Banca della Svizzera Italiana confirmed that the documents published by Veja were fake. BSI announced that it requested an investigation of the case by the Office of the Attorney General of Switzerland.[21] According to columnist Ricardo Noblat, Veja's actions might have been orchestrated by the Mayor of Rio de Janeiro Eduardo Paes, once Romário is a strong contester in the upcoming municipal election.[22]


  1. ^ a b c Camilla Amaral (12 October 2009). "The Abril Group and Veja, leaders in the Brazilian publishing market". In a Global. Retrieved 6 August 2015. 
  2. ^ Larry Rohter (30 August 1999). "A News Magazine War in Brazil". The New York Times. Retrieved 8 August 2015. 
  3. ^ Observatório de Imprensa, ISSN 1519-7670 - Ano 12 - Nº 327 - 3 May 2005VEJA vs. CHÁVEZ.Maringoni, Gilberto
  4. ^ "A Flourishing Future for Magazines in Brazil". Proof. 1 September 2010. Retrieved 4 August 2015. 
  5. ^ , 2006, P. 4-5RELATÓRIO DA ADMINISTRAÇÃOEditora Abril S.A.
  6. ^ Veja Magazine Caricatures Obama As Communist Revolutionary 'Che' Guevara The Huffington Post. 19 December 2014. Retrieved 6 August 2015.
  7. ^ Veja
  8. ^ Imprensa 24 September 2007
  9. ^ Entretenimento
  10. ^ a b "Print Media Industry in Brazil". The Brazil Business. Retrieved 6 August 2015. 
  11. ^ Romero, Simon Brazil’s Power Dynamics Shifting Amid Political Scandals New York Times. 11 July 2015
  12. ^ Depoimento de Renan Calheiros, dis 04 de setembro
  13. ^ Nota da Abril - 4 de setembro. Grupo Abril. Retrieved 7 October 2007.
  14. ^ Braga, Isabel. "TSE concede ao PT direito de resposta na Revista Veja". O Globo. 2 August 2010.
  15. ^ Noticias October 2014
  16. ^ Globo October 2014.
  17. ^ CartaCapital
  18. ^ CartaCapital
  19. ^ Noticias
  20. ^ Info Money
  21. ^ Noticias
  22. ^ O Globo

External links

  • Official website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.