World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Article Id: WHEBN0002612442
Reproduction Date:

Title: Wtat-tv  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Sinclair Broadcast Group, Charleston, South Carolina, WGWG, Cunningham Broadcasting, List of television stations in South Carolina
Publisher: World Heritage Encyclopedia


Charleston, South Carolina
United States
Branding Fox 24 (general)
Fox 24 News (newscasts)
Slogan So Fox 24 (general)
The News You Want
When You Want It
Channels Digital: 24 (UHF)
Virtual: 24 (PSIP)
Subchannels 24.1 Fox
24.2 GetTV
Affiliations Fox (1986-present)
Owner Cunningham Broadcasting
(operated through LMA by
Sinclair Broadcast Group)

(WTAT Licensee, LLC)
First air date September 7, 1985 (1985-09-07)
Sister station(s) WCIV
Former channel number(s) Analog:
24 (UHF, 1985-2009)
Digital: 40 (UHF)
Former affiliations Independent (1985-1986)
UPN (secondary, 1995-1997)
Transmitter power 1,000 kW
Height 583.3 m
Class DT
Facility ID 416
Transmitter coordinates

WTAT-TV is the Fox-affiliated television station for South Carolina's Lowcountry that is licensed to Charleston. It broadcasts a high definition digital signal on UHF channel 24 from a transmitter in unincorporated Charleston County near Woodville. Owned by Cunningham Broadcasting, WTAT is operated through a local marketing agreement (LMA) by the Sinclair Broadcast Group.

This makes it a sister station to MyNetworkTV and ABC affiliate WCIV although Sinclair effectively owns WTAT due to Cunningham's ownership structure. The two outlets share studios on Arco Lane in North Charleston (with a Charleston postal address).


  • History 1
  • Programming 2
  • Digital television 3
    • Digital channels 3.1
    • Analog-to-digital conversion 3.2
  • News operation 4
  • References 5
  • External links 6


The station began operations on September 7, 1985 as Charleston's first Independent outlet under the ownership of Act III Broadcasting. It aired an analog signal on UHF channel 24 from a transmitter near Woodville. A local group originally held its construction permit but sold it to Act III before the station went on-the-air. On October 6, 1986 as part of a corporate deal between Act III and News Corporation, it became a charter affiliate of the fledgling Fox network. It should be noted, however, that WTAT would have been the obvious choice as Charleston's Fox affiliate even without the Act III affiliation deal, as it was the area's only general-entertainment independent station at the time.

Abry Communications bought the Act III group in early 1994. Abry merged with Sinclair later that year, but WTAT and WRGT-TV in Dayton, Ohio were sold to Sullivan Broadcasting in compliance with Federal Communications Commission (FCC) ownership limits of the time. Sullivan, in turn, outsourced the operation of its entire station group (including WTAT) back to Sinclair.In 1995, WTAT picked up UPN as a secondary affiliate until 1997 when former WB affiliate WMMP joined the UPN network.

By the time Sinclair tried to acquire Sullivan's stations outright in 2001, it already owned WMMP, which it had purchased outright from Max Media Properties (a company partially related to the present-day Max Media) in July 1998. Sinclair could not legally keep both WTAT and WMMP because Charleston has only six full-power stations--too few to legally permit a duopoly. Although WTAT was longer-established, Sinclair opted to keep WMMP and sold WTAT to Glencairn, Ltd. That company was owned by Edwin Edwards, a former Sinclair executive, and appeared to be a minority-owned company. However, nearly all of Glencairn's stock was controlled by the Smith family, founders of Sinclair. In effect, Sinclair now had a duopoly in the Charleston market in violation of FCC regulations. Glencairn and Sinclair further circumvented the rules by crafting a local marketing agreement with WMMP as the senior partner, allowing Sinclair to continue operating WTAT.

In 2001, the FCC fined Sinclair $40,000 for illegally controlling Glencairn. Later that year, this was renamed Cunningham Broadcasting. However, nearly all of Cunningham's stock is still controlled by trusts in the names of the children of the Smith brothers. Then as now, all of Cunningham's stations are located in markets where Sinclair cannot legally form a duopoly, and are operated by Sinclair stations via LMAs. Glencairn, and later Cunningham, have been accused of serving as a shell corporation that allows Sinclair to circumvent FCC ownership rules. On May 15, 2012, Sinclair and Fox agreed to a five-year extension of the network's affiliation agreement with Sinclair's 19 Fox stations, including WTAT, allowing them to continue carrying Fox programming until at least 2017.[1]

On March 20, 2014, as part of a restructuring of Sinclair's August 2013 deal to purchase Allbritton Communications (owner of ABC affiliate WCIV, channel 4) in order to address ownership conflicts with the deal involving WMMP's local marketing agreement with WTAT, Sinclair announced that it would terminate the shared services agreement with Cunningham Broadcasting (which would make WTAT the first Cunningham station in which Sinclair does not hold any operational interest). Cunningham, which would acquire the non-license assets of WTAT, will seek a shared services agreement with the prospective owner of WMMP, which Sinclair will sell in order to receive approval of its purchase of WCIV.[2][3]


Outside of the Fox network schedule, Syndicated programming currently broadcast by WTAT-TV includes Dr. Phil, Judge Judy, The People's Court, TMZ, and Two and a Half Men.

Digital television

Digital channels

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[4]
24.1 720p 16:9 WTATFOX Main WTAT-TV programming / Fox
24.2 480i 4:3 GET-TV GetTV

Analog-to-digital conversion

WTAT-TV shut down its analog signal, over UHF channel 24, on February 17, 2009, as part of the federally mandated transition from analog to digital television (which Congress had moved the previous month to June 12).[5] The station's digital signal relocated from its pre-transition UHF channel 40 to channel 24.

News operation

News open.

In the early-1990s, Fox required most of its major market affiliates to add local newscasts or face disaffiliation. As a result, WTAT entered into a news share agreement with CBS affiliate WCSC-TV (then owned by Crump Communications). The partnership resulted in a nightly half-hour prime time broadcast to debut on this station (currently titled The Fox 24 News at 10).

That program was one of the first prime time newscasts in South Carolina along with fellow Fox affiliate WACH in Columbia which established a similar outsourcing arrangement with NBC affiliate WIS in that market several years later. Eventually, an hour-long extension of WCSC's weekday morning show was added to WTAT. Known as The Fox 24 News at 7, this can be seen until 8 offering the area's only local alternative to the national morning broadcasts aired on the big three networks.

WTAT shows have no WCSC branding and originate from the CBS affiliate's studio (studio 2) on Charlie Hall Boulevard in Charleston's West Ashley section along Glenn McConnell Parkway. The music package and graphics scheme used on all newscasts can be seen on other Sinclair-owned television stations that operate their own in-house news departments. Although WTAT features the majority of WCSC's on-air personnel, this station maintains a separate second news anchor on weeknights that also contributes to WCSC.

This outlet was one of many company-owned stations (including WGME, WICS, WLOS, and KGAN along with others) that did not participate in the wider implementation of Sinclair's now-defunct, controversial News Central format. This centralized operation had national news segments, all weather forecasts, and some sports coverage based at company headquarters on Beaver Dam Road in Hunt Valley, Maryland that supplemented local content at most of Sinclair's in-house news departments. WTAT did air "The Point" (a one-minute conservative political commentary) that was also controversial and a requirement of all company-owned stations with newscasts until the series was discontinued in December 2006.

On September 29, 2008, WCSC set a broadcasting benchmark in the area when it became the first television outlet to offer newscasts in high definition. The upgrade included new custom Raycom Media corporate graphics, a re-designed HD logo, and updated music package. The WTAT broadcasts at that time, however, were still only aired in pillarboxed 4:3 standard definition as this station lacked a high definition-capable master control at its separate facility in order to receive the newscast in HD.

On August 31, 2009, the weeknight prime time show at 10 was expanded to an hour while the weekend edition remained 35 minutes in length. It would not be until January 24, 2011 when the station completed a master control upgrade allowing the reception and transmission of local programming, including local news, in high definition. During weather forecasts, WTAT features WCSC's own Collins ADC Doppler weather radar (known as "Live Super Doppler MAX") in addition to NOAA's National Weather Service radar images from several regional sites.


  1. ^ Sinclair Reups With Fox, Gets WUTB Option, TVNewsCheck, May 15, 2012.
  2. ^ Sinclair Offers to Sell Stations Ahead of FCC Decision, TVSpy, March 21, 2014.
  3. ^ Sinclair Proposes Restructuring Of Allbritton Transaction In Order To Meet Objections Of The Federal Communications Commission, The Wall Street Journal (via PRNewswire), March 20, 2014.
  4. ^ RabbitEars TV Query for WTAT
  5. ^ List of Digital Full-Power Stations

External links

  • WTAT-TV "Fox 24"
  • WMMP "My TV Charleston"
  • WCSC-TV "Live 5"
  • Query the FCC's TV station database for WTAT-TV
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.