World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

The Orange County Register

Article Id: WHEBN0001026242
Reproduction Date:

Title: The Orange County Register  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Doonesbury, Lexus, Register, Star Trek: First Contact, Libertarian Party (United States), Taco Bell, Orange County, California, Licio Gelli, Cake (band), Broadsheet
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

The Orange County Register

The Orange County Register
225px
The December 7, 2005 front page of The Register
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Freedom Communications
Publisher Aaron Kushner [1]
Editor Ken Brusic
Founded 1905
Headquarters 625 North Grand Avenue
Santa Ana, CA 92701
Circulation 250,724 Daily
311,982 Sunday[2]
ISSN 0886-4934
Official website ocregister.com
(Subscription required to view)

The Orange County Register is a daily newspaper published in California. The Register, published in Santa Ana is the flagship publication of Freedom Communications, Inc., which publishes 28 daily newspapers, 23 weekly newspapers, Coast magazine, and several related Internet sites.

The Register is notable for its generally libertarian-leaning editorial page.[3] Although it sometimes supports Republican politicians and positions, it is the largest newspaper in the country to have opposed the Iraq war from the beginning and opposes laws regulating issues such as prostitution and drug use. It was one of a handful of newspapers that opposed the internment of Japanese aliens and Japanese-Americans during World War II.[4][5] It also opposed Proposition 8 in 2008, which proposed a ban on same-sex marriage.[6]

History

1905–1985: under earlier names

The Register was founded by a consortium as the Santa Ana Daily Register in 1905. It was sold to J.P. Baumgartner in 1906 and to J. Frank Burke in 1927. In 1935 it was bought by R.C. Hoiles, who renamed it the Santa Ana Register and reorganized his holdings as Freedom Newspapers, Inc. in 1950, later Freedom Communications. The paper dropped Santa Ana from its masthead in 1952.

In 1956, the newspaper was a prominent supporter of a vociferous campaign by anti-communists against the Alaska Mental Health Enabling Act, claiming that the Act was part of a communist plot to establish concentration camps in Alaska.

Circulation rose with the burgeoning population of Orange County and after The Register added a morning edition in 1959. In 1970 Hoiles' son Clarence became co-publisher with his brother Harry until 1979, when R. David Threshie, Clarence's son-in-law, was named to the position.

Faced with an aggressive push into the county by the Los Angeles Times under then publisher Otis Chandler, Threshie brought in 30-year-old editor N. Christian Anderson III to increase the professionalism of the paper. Political positions were restricted to the editorial page. In 1981, the paper began publishing in full color.

1985–present: as The Orange County Register

In 1985, the paper assumed its current name, The Orange County Register. In the same year it won its first Pulitzer Prize, for its photographic coverage of the 1984 Summer Olympics in nearby Los Angeles. It won additional Pulitzers in 1989 for beat reporting by Edward Humes on U.S. military problems with night vision goggles and 1996 for an investigation into Ricardo Asch's fertility clinics.[7]

In 1992, Orange County Register Communications launched Excélsior, a Spanish-language weekly. Excélsior currently has a circulation of 51,000[8] and covers Orange County's burgeoning Hispanic community, which now numbers over 1 million. Julio Saenz is the Editor and General Manager.

In 1999, Threshie became Chairman of the Board for Freedom Communications and N. Christian Anderson III assumed the position of publisher and CEO. Ken Brusic was named vice president of content and executive editor in April 2002.[9]

In 2004, a family schism led to a sale of a majority interest in Freedom Communications to investors led by the Blackstone Group and Providence Equity Partners. Through a stock arrangement, the Hoiles family descendants retained control of the board.

In 2006, Orange County Register Communications launched the OC Post, a tabloid with shortened versions of Register stories as well as news articles from the Associated Press. The paper also had its first significant staff reductions in December 2006, with 40 newsroom employees taking buyouts, along with a small number of layoffs.

By April 2007, the Orange County Register had made cuts to help maintain shareholder profit, which had averaged more than 20 percent annually in the preceding five years. Since the launch of the OC Post in 2006, OCRC has cut the Register's editorial staff by 10 percent, eliminated its 3-percent holiday bonuses for editorial staff, and postponed pay raises to editorial staff, which had averaged 3 percent annually, for six months. In September 2007, Terry Horne replaced N. Christian Anderson III as publisher.

In June 2008, KTLA, The Los Angeles Times and Fox News reported that the Register had begun a one-month trial of outsourcing some layout and copy-editing work to India to save costs.[10] The one-month trial was not deemed a success, and since then editing has been done by the Register in Orange County. In spring of 2009, Freedom Communications instituted furloughs for all employees nationwide, followed by a permanent 5-percent pay cut starting in July 2009. News reports in August 2009 indicated that Freedom Communications planned to file for bankruptcy and turn control of its publications, including The Orange County Register, over to its lenders.[11]

In September 2009, a column written by sports columnist Mark Whicker caused controversy.[12] In the column,[13] Whicker wrote about various sporting events that occurred over the preceding 18 years, and how they had been missed by Jaycee Dugard, a girl who had been kidnapped, raped, and forced to bear her kidnapper's children. Whicker ended his column with the line "Jaycee, you have left the yard." The column generated widespread criticism and was parodied in blogs such as Deadspin,[14] who called it "the single worst piece of journalism ever committed on this page," and the Huffington Post.

On July 25, 2012 the Orange County Register and six other papers were purchased by 2100 Trust LLC.[15] The papers will still operate under the Freedom Communications name.

Online content

On April 1, 2013, the Orange County Register began providing their online content through a metered paywall. After a free, seven-day trial, non-subscribers will be charged to access content from the newspaper. Most online content requires a subscription, except for local weather, traffic and a few select local news articles.[16]

See also

  • OC Weekly

References

External links

  • (Subscription required to view)
  • Official OC Register mobile website (Subscription required to view)
  • OCExcelsior.com (sister publication) (Spanish)
  • OCLC 12199155
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.