World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Apple Daily

Apple Daily
Front page on 9 October 2010
(English: "Liu Xiaobo awarded Nobel Peace Prize")
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Next Media
Founded 1995 (1995)
Headquarters 8 Chun Ying Street
T.K.O Industrial Estate West, Tseung Kwan O
Hong Kong
Website .com.nextmedia.applehk
Apple Daily
A newsvan of Apple Daily in Hong Kong.
Traditional Chinese 蘋果日報
Simplified Chinese 苹果日报

Apple Daily is a Hong Kong-based tabloid-style newspaper founded in 1995 by Jimmy Lai Chee Ying and is published by its company, Next Media. A sister publication carrying the same name is published in Taiwan, Republic of China under a joint venture between Next Media and other Taiwanese companies. Apple Daily tends to favour the pan-democracy camp in its editorials and commentaries.[1]

Apple Daily's main sections include "Local News", "Foreign News", "Finance", "Entertainment", "Sports" and "Others"—including technology, travel, eating, cooking, fashion and more provocative material generating much of its popularity and controversy. Apple Daily's popularity as Hong Kong's second best selling newspaper, according to AC Nielsen, is derived from its concentration on celebrity coverage, brash news style, sensationalist news reportage and its anti-government political positions.

Its founder brainstormed the name of this newspaper, stating that "if Adam and Eve didn't eat the apple, there would be no evil or wrongdoings in this world, which made news a non-existing term".[2]

Contents

  • History 1
  • Columnists 2
  • See also 3
  • References 4
  • External links 5

History

Apple Daily was founded by Jimmy Lai Chee Ying on 20 June 1995. Unlike newspapers at that time, it used colour printing on all pages of the newspaper and did not allow advertisements covering the complete front page. Since then, it has attracted a large readership. Other newspapers followed suit, and a few were forced to close due to intense competition from Apple Daily. Techniques used by Apple Daily to gain readership included price warring,[3] extensive use of written Cantonese,[4] at a time when most Hong Kong newspapers used written vernacular Chinese,[5] and a focus on reporting crime, celebrity news, eroticism, gambling, and drug use.[6]

The newspaper uncovered many political scandals, including a former member of the Legislative Council not reporting conflict of interest in 2000, a former Financial Secretary Antony Leung for tax evasion on a Lexus LS 430 which saved him HK$50,000 (USD $6,400), and many others, leading to the convictions or forced resignations of those individuals.

Apple Daily often criticizes the Central Government of China and pro-China governments in Hong Kong.[5] Just prior to 1 July 2003, the newspaper encouraged people to take to the street and protest against the government. On that day of protest, it prepared banners and newspaper front pages for the public to carry and protest. The 2003 protest drew 500,000 citizens (the third largest protest ever seen in Hong Kong) to the Hong Kong 1 July marches. Since then, it has been viewed as the newspaper that helped carry the message of protest against the government.

In 2000, an Apple Daily reporter was sentenced to 10 months in jail for bribing police officers for information concerning criminal cases.[7][8]

The pro-democracy and anti-government editorial stance has led to it suffering advertising boycotts. In 2003, several major property developers in Hong Kong ceased advertising with the journal; in 2013, three of the territory's major banks – HSBC, Hang Seng and Standard Chartered – also stopped advertising in the paper. An executive at the paper said it was due to pressure from central government’s liaison office, but this was denied by the latter; the banks cited "commercial reasons".[9] In March 2015, Chan Pui-man became the first female chief editor of the journal, replacing Ip Yut-kin.[10]

Columnists

David Tang, bon vivant and founder of Shanghai Tang writes a weekly column for Apple Daily in English, a selection which were published in book as An Apple a Week.

In September 2003, veteran columnist To Kit (陶傑) joined the newspaper, and publishes his daily column "The Golden Adventure" (黃金冒險號) and a weekly editorial called "Sunday Rest" (星期日休息) at the newspaper.

Popular food critic, travel writer and former movie producer Chua Lam writes a regular column for the newspaper.

Popular writer/doctor Au Lok Man also writes articles for the newspaper's leisure section on Thursdays, Fridays and Saturdays.

See also

References

  1. ^ Kuan, Hsin-chi (1999). Power Transfer and Electoral Politics: The First Legislative Election in the Hong Kong Special Administrative Region. Chinese University Press. pp. 205–206. 
  2. ^ 黎智英品味 挑戰台灣 (in Chinese). 21 February 2000. Archived from the original on 3 November 2004. Retrieved 20 December 2007. 
  3. ^ Nyaw, Mee-Kau (1997). The Other Hong Kong Report. Chinese University Press. pp. 490–494. 
  4. ^ Tam, Maria (1997). Hong Kong: The Anthropology of a Chinese Metropolis. University of Hawaii Press. p. 19. 
  5. ^ a b Snow, Donald (2004). Cantonese as Written Language: The Growth of a Written Chinese Vernacular. Hong Kong University Press. pp. 166–168. 
  6. ^ Lee, Chin-Chuan (1997). "Media Structure and Regime Change in Hong Kong". In Chan, Ming. The Challenge of Hong Kong's Reintegration with China. Hong Kong University Press. p. 131. 
  7. ^ http://www.people.com.cn/GB/channel4/992/20000608/94367.html
  8. ^ http://the-sun.on.cc/channels/news/20030527/20030527022754_0001.html
  9. ^ "Tamed hounds". The Economist, 19 July 2014
  10. ^ http://www.ejinsight.com/20150310-meet-apple-daily-new-female-editor-in-chief/

External links

  • Apple Daily (Chinese)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.