World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Belo Corporation

Article Id: WHEBN0000656401
Reproduction Date:

Title: Belo Corporation  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Denton, Texas, Texas Tech University, CueCat, KCPQ, KSTW, KFVE, KCNC-TV, Media in Seattle, 1080i, KTVB
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Belo Corporation

For other uses, see Belo (disambiguation).

Belo Corporation
Traded as BLC
Industry Television, Interactive media
Founded Dallas, Texas, United States (1926)
Headquarters Dallas, Texas, United States
Key people Dunia Shive, president and CEO
Revenue IncreaseUS$687 million (FY 2010)[1]
Operating income IncreaseUS$216 million (FY 2010)[1]
Net income IncreaseUS$86.9 million (FY 2010)[1]
Total assets IncreaseUS$1.59 billion (FY 2010)[2]
Total equity IncreaseUS$171 million (FY 2010)[2]
Employees 6,600

Belo Corporation /ˈbl/ is a Dallas-based media company that owns 20 commercial broadcasting television stations and two regional 24-hour cable news television channels. The company was previously known as A.H. Belo Corporation after one of the early owners of the company, Alfred Horatio Belo, now the name of the newspaper company spun off from Belo early in 2008. Belo has its headquarters in the Belo Building in Downtown Dallas, designed by Dallas architects Omniplan and constructed between 1983 and 1985.[3]

Coordinates: 32°46′35″N 96°48′20″W / 32.77639°N 96.80556°W / 32.77639; -96.80556


The company traces its roots back to 1842 with the introduction of The Daily News in Galveston, Texas. Its flagship, The Dallas Morning News, has been publishing since 1885. The name A.H. Belo Corporation was applied to the company in 1926. The name was shortened to Belo Corporation in 2002.

On October 1, 2007, Belo announced the separation of its newspaper and television businesses by spinning off its newspaper business to shareholders as A. H. Belo, officially completed in February 2008. The television business retains the Belo Corporation name (without the "A. H." initials).[4] The spin-off was structured so that the broadcasting company is the legal successor to the prior company.[5]

On June 13, 2013, Gannett Company announced plans to buy Belo for $1.5 billion and the assumption of debt.[6] Because of ownership conflicts that exist in markets where both Belo and Gannett own television stations and newspapers, the use of a third-party company (Sander Media, LLC, owned by former Belo executive Jack Sander) as a licensee to buy stations to be operated by the owner of a same-market competitor and concerns about any possible future consolidation of operations of Gannett- and Belo-owned properties in markets where both own television stations or collusion involving the Gannett and Sander stations in retransmission consent negotiations, anti-media-consolidation groups (such as Free Press) and pay television providers (such as Time Warner Cable and DirecTV) have called for the FCC to block the acquisition.[7][8]

Television stations

Stations are arranged in alphabetical order by state and city of license.


1) Two boldface asterisks appearing following a station's call letters (**) indicate a station that was owned by Dun & Bradstreet subsidiary Corinthian Broadcasting prior to its acquisition by the original A.H. Belo Corporation in 1984;
2) Two boldface plus signs appearing following a stations call letters (++) indicate a station that was owned by the Providence Journal Company prior to its acquisition by the original A.H. Belo Corporation in 1997;
3) KMSB-TV and KTTU in Tuscon are operated by Raycom Media-owned KOLD-TV through shared services and joint sales agreements.


City of license/Market Station Channel
Owned since Affiliation
Phoenix KTVK 3 (24) 1999 Independent
KASW 61 (49) 2000 CW
Tucson KMSB-TV ++ 11 (25) 1997 Fox
KTTU 18 (19) 2002 MyNetworkTV
Boise KTVB ++ 7 (7) 1997 NBC
Twin Falls, Idaho KTFT-LD ++
(satellite of KTVB)
7 (20) 1997 NBC
Louisville WHAS-TV ++ 11 (11) 1997 ABC
New Orleans WWL-TV 4 (36) 1994 CBS
WUPL 54 (24) 2007 MyNetworkTV
St. Louis KMOV 4 (24) 1997 CBS
Charlotte WCNC-TV ++ 36 (22) 1997 NBC
Portland, Oregon KGW-TV ++ 8 (8) 1997 NBC
Austin, Texas KVUE 24 (33) 1999 ABC
Dallas - Fort Worth WFAA-TV 8 (8) 1950 ABC
Houston KHOU-TV ** 11 (11) 1984 CBS
San Antonio KENS-TV 5 (39) 1997 CBS
Hampton - Norfolk - Portsmouth WVEC-TV ** 13 (13) 1984 ABC
Seattle - Tacoma KING-TV ++ 5 (48) 1997 NBC
KONG 16 (31) 2000 Independent
Spokane, Washington KREM-TV ++ 2 (20) 1997 CBS
KSKN 22 (36) 2001 CW


City of license/Market Station Channel
Years owned Current affiliation and ownership
Sacramento - Stockton - Modesto KXTV ** 10 (10) 1984–1999 ABC affiliate owned by Gannett Company
Honolulu KHNL ++ 13 (35) 1997–1999 NBC affiliate owned by Raycom Media
Fort Wayne, Indiana WANE-TV ** 15 (31) 1984 CBS affiliate owned by LIN Media
Indianapolis WISH-TV ** 8 (9) 1984 CBS affiliate owned by LIN Media
Santa Fe - Albuquerque KASA-TV ++ 2 (27) 1997–1999 Fox affiliate owned by LIN Media
Tulsa KOTV ** 6 (45) 1984–2000 CBS affiliate owned by Griffin Communications
Chattanooga WTVC 9 (9) 1980–1984 ABC affiliate owned by Sinclair Broadcast Group
Beaumont - Port Arthur, TX KFDM-TV 6 (21) 1969–1984 CBS affiliate owned by Sinclair Broadcast Group
Seattle - Tacoma KIRO-TV 7 (39) 1995–1997 CBS affiliate owned by Cox Media Group
Hampton Roads, VA LNC (LNC 5) Cable 5 1997-2010 24-Hour News channel that was only available on Cox Cable; now defunct

Cable networks

Availability Station, Channel Number Acquired/
Seattle, Portland, Spokane, Boise NWCN (Northwest cable news), Channel Numbers Vary 1997 Acquired from part of the KING Broadcasting Group from merger with The Providence Journal Company.
Dallas, Houston, San Antonio, Austin, Corpus Christi, Laredo, Texarkana, Port Arthur/Beaumont, Waco, El Paso, Wichita Falls, Rio Grande Valley TXCN (Texas Cable News), Channel Numbers Vary 1999 Composed of news teams from: WFAA-TV, Dallas; KHOU-TV, Houston; KENS-TV, San Antonio; KVUE, Austin
Boise 24/7 (news channel)
KTVB sub-channel: 7.2 / 26.2, 28, KZAK-LD: 49
2003 From KTVB.
New Orleans metropolitan area, Baton Rouge, Acadiana Region NewsWatch 15 15 1988 Composed of the WWL-TV news team, jointly owned by Belo Corporation and Cox Communications.

Online presence

In addition, Belo operates websites for each of its properties. The sites were formerly part of a separate company, known as Belo Interactive. In late 2004, the company began the process of reintegrating the sites into sister media properties. One of its most infamous investments was in the failed CueCat and its parent company, Digital Convergence. Belo integrated its media properties to be able to use the device, but it never took off.

Belo is also one of the major investors in Classified Ventures, LLC.

In late 2009, Belo began transitioning the Web operations of its television stations from a largely in-house operation to the Broadcast Interactive Media platform. The first such relaunches were the Web sites of its Arizona station properties—KTVK/KASW in Phoenix and KMSB/KTTU in Tucson—which launched in September 2009. The transition (at least for the major Belo television properties) was completed on November 19, 2009 when WFAA in the Dallas–Fort Worth metroplex relaunched its Web site.



Further reading

External links

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.