World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg

Article Id: WHEBN0004104701
Reproduction Date:

Title: Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Sender Freies Berlin, Deutscher Fernsehfunk, Rundfunk Berlin-Brandenburg, Radio DDR 1, Der Nachtkurier meldet…
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg

Logo of Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg.

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB – East German Broadcasting Brandenburg), based in ARD.

ORB merged with the Berlin public broadcaster Sender Freies Berlin (SFB) on 1 May 2003 to form Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB).

Contents

  • History 1
  • Programming 2
    • Radio 2.1
    • Television 2.2
      • Joint operations 2.2.1
      • Own network 2.2.2
  • Studios 3
  • Productions 4
  • References 5
  • External links 6

History

Following Hamburg-based Norddeutscher Rundfunk in the north; the already existing West Berlin-based SFB, now covering all of the city; the new Mitteldeutscher Rundfunk for the states of Thuringia, Saxony, and Saxony-Anhalt; and the new Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg.

Created on 12 October 1991, ORB joined ARD on 27 November and formally took over from the former Rundfunk der DDR on 1 January 1992.

ORB had originally planned to call itself Ostdeutscher Rundfunk (ODR - East German Broadcasting) on the pattern of the already existing East Germany", a more specific name was chosen in the autumn of 1991.

ORB television was broadcast from the former studios of the official GDR film company, Deutsche Film AG, whilst the radio services originated in the Funkhaus Nalepastraße, the former headquarters of the GDR's broadcasting service.

In 1995 the Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg in coalition with the Sender Freies Berlin started their Internet radio streaming service Info-Radio on Demand.[1]

Programming

Radio

On commencing broadcasting on 1 January 1992, ORB had three radio stations.

  • Antenne Brandenburg - begun by the former GDR in May 1990. This became the ORB's pop music and information station.
  • Radio Brandenburg - a culture and news station.
  • Rockradio B - a youth station, broadcasting on the former frequencies of the GDR's youth station DT64.

On 22 February 1992, ORB and SFB began a joint radio station, radioBZWEI, aimed at 25 to 50-year-old listerners.

On 1 March 1993, a further ORB/SFB joint station, Fritz, replaced Rockradio B.

A further ORB/SFB station, the news-based infoRADIO, began on 28 August 1995.

On 3 October 1997, SFB and ORB launched RADIOkultur, a cultural station taking up much of the programming of SFB3, with an emphasis on classic, world, jazz and new music and politics.

Television

ORB started broadcasting its own "third" television station on the same day the ARD Das Erste launched in ORB's area - 1 January 1992.

The third network mostly carried ARD programming for cost reasons. ORB broadcast news programmes at 1900 and 2045. However, the main evening news in the GDR had long been at 1930, and this was the preferred time for most viewers.

On 1 May 1992, the schedules were radically altered to account for the habits of the viewers, with the main local news being moved to 1930 - a position it keeps on RBB's successor service. Additionally, more locally-derived programming was added to the schedule.

ORB's television networks were:

Joint operations

  • Das Erste - ARD joint channel
  • Phoenix - ARD and ZDF joint events channel
  • KI.KA - ARD and ZDF joint children's channel
  • Arte - French-German culture channel
  • 3sat - ARD, ZDF, ORF, and SRG joint highbrow channel

Own network

  • ORB-Fernsehen - the "third network" for Brandenburg.

Studios

The main studios of ORB were in Potsdam. Other studios were located in Cottbus, Frankfurt (Oder) and Perleberg.

Productions

ORB contributed to the series Polizeiruf 110 - a crime drama strand originally produced from 1971 by GDR television and taken up by Das Erste after reunification. ORB also created the popular magazine programme Polylux, which has been continued by RBB and is now shown on Das Erste.

References

  1. ^ "Internetradio". WorldHeritage.org. Retrieved 9 February 2012. 

External links

  • Official site of Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (Redirect to RBB)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.