World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Azteca (multimedia conglomerate)

 

Azteca (multimedia conglomerate)

Azteca S.A. de C.V.
Traded as BMV: AZTECA
Headquarters Mexico City
Key people
Benjamín Salinas Sada, (CEO)
Revenue US$ 965.3 million (2012)
US$ 177.1 million (2012)
Number of employees
5,655
Parent Grupo Salinas
Website www.tvazteca.com/

Azteca, previously TV Azteca, is a Mexican multimedia conglomerate owned by Grupo Salinas. It is the second largest mass media company in Mexico after Televisa.[1][2] As of 2011, it competes in Mexico with Televisa. It owns two television networks, Azteca 7 and Azteca Trece, and operates a third, Proyecto 40. All three of these networks have repeaters and affiliates in most major and minor cities.

TV Azteca also operates Azteca 13 Internacional, reaching 13 countries in Central and South America, and part of the Azteca América network in the United States. Its flagship program is the newscast Hechos.

Contents

  • History 1
  • Acting school 2
  • See also 3
  • References 4
  • External links 5

History

TV Azteca former logo (1994-2011).

Azteca was founded on July 18, 1993, when two of the three networks and all of the repeater stations owned by Imevisión, a state agency, were auctioned off by the Mexican government. Imevisión also owned channel 22, which was transferred to Conaculta. On July 18, 1993, Mexico's Finance Ministry, Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP) announced that Radiotelevisora del Centro, a group controlled by Ricardo Salinas Pliego, was the winner of the auction process to acquire the "state-owned media package". The winning bid amounted to US$645 million.

In 1998, TV Azteca announced an investment of US$25 million in XHTVM-TV, which was owned by Javier Moreno Valle through the concession company Televisora del Valle de México S.A. Under the deal, Azteca restructured TVM and took control of ad sales and most programming duties while Moreno Valle's CNI news service retained some prime time space. However, in 2000, Moreno Valle broke the contract with Azteca, alleging Azteca of filling up time allotted to CNI and not fulfilling the obligations in the contract. In late 2002, Azteca used private security guards to retake control of the XHTVM facilities on Cerro del Chiquihuite in Mexico City. However, the Mexican government stepped into the dispute and forced Azteca to relinquish control of XHTVM. In 2005, an employee strike that crippled CNI, Moreno Valle's mounting legal troubles, and a deal with the 5% owner of the concession company allowed Azteca to buy the remainder of the station and retake control of XHTVM, under the name Proyecto 40, in 2006.

On 5 January 2005, the U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) accused TV Azteca executives (including chairman Ricardo Salinas Pliego) of having personally profited from a multi-million-dollar debt fraud committed by TV Azteca and another company in which they held stock.[3] The charges were among the first brought under the provisions of the Sarbanes-Oxley Act of 2002,[3] introduced in the wake of the corporate financial scandals of that year.

The Federal Radio and Television Law (known as the Ley Televisa) was a bill concerning the licensing and regulation of the electromagnetic spectrum. The LFRT was favorable to both TV Azteca and Televisa (who together control 95 percent of all television frequencies) because it allowed them to renew their licenses without paying for them. According to The Economist, the Ley Federal de Radio y Televisión "raced through Congress confirming the country's longstanding television duopoly" and constituted a "giveaway of radio spectrum and a provision that allows broadcasting licenses to be renewed more or less automatically".[4]

On March 7, 2011, TV Azteca changed its name to Azteca, reflecting its growth into a multimedia company.[5]

In February 2012, TV Azteca networks (Azteca 7, Azteca 13, and Proyecto 40) were dropped by Mexican cable-TV carriers representing more than 4 million subscribers in a carriage dispute over terms. Cable operators claimed that Azteca wanted to charge a fee by packaging its over-the-air stations with cable networks, such as news and soap opera channels, which potentially represented a higher cost to subscribers.[6] After a nine-month absence, TV Azteca returned gradually to cable operators.[7]

Acting school

The network has set up an acting school, Centro de Estudios y Formación Actoral (CEFAC). Alumni include Iliana Fox, Luis Ernesto Franco, Adriana Louvier, Fran Meric, Bárbara Mori, Laura Palma and Adrián Rubio.

See also

References

  1. ^ ""Televisa baja sus ganancias en primer trimestre de 2011"". Diario LaTercera (Chile). 2011-04-15. Retrieved 2011-11-05. 
  2. ^ http://www.maned.com/news/pressreleases/120309
  3. ^ a b The New York Times > Business > Media & Advertising > Chairman of TV Azteca Is Charged With Fraud, Patrick McGeehan, New York Times, January 5, 2005.
  4. ^ The Economist article on the Ley Federal de Radio y Televisión
  5. ^ TV Azteca (March 7, 2011). "Azteca se renueva para ti ("Azteca renews for you")" (in Spanish). Retrieved March 14, 2011. 
  6. ^ TV Azteca Dropped by Mexico Cable Carriers Over Pricing Dispute
  7. ^ TV Azteca regresa a cable

External links

  • Azteca official website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.