World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Tribune Broadcasting

Tribune Broadcasting Company
Industry Broadcast television
Genre Media company
Predecessor WGN, Incorporated (1924–1966)
WGN Continental Broadcasting Company (1966–1981)
Founded 1981 (1981) in Chicago, Illinois, United States
Headquarters 435 North Michigan Avenue, Chicago, Illinois, United States
Area served
United States
Key people
Peter Liguori
(president/CEO, Tribune Media)
Larry Wert
(president, Tribune Broadcasting)
Parent Tribune Media
Website .comtribunemedia

Tribune Broadcasting (corporate name: Tribune Broadcasting Company, LLC) is an American media company which operates as a subsidiary of Tribune Media, a media conglomerate based in Chicago, Illinois. The group owns and/or operates 43 broadcast television stations and one radio station throughout the United States; it also holds full or partial ownership of three cable television and two national digital subchannel networks.


  • History 1
  • Television production and distribution 2
    • Tribune Entertainment 2.1
    • Tribune Studios 2.2
  • Tribune-owned stations 3
    • Television stations 3.1
    • Radio stations 3.2
    • Former Tribune-owned stations 3.3
      • Television stations 3.3.1
      • Radio stations 3.3.2
  • Carriage controversies 4
    • April 2012 DirecTV dispute 4.1
    • August 2012 Cablevision dispute 4.2
  • References 5


Tribune Broadcasting logo used from 1995 to August 4, 2014.

Tribune Broadcasting's development originated with the June 1924 purchase of Chicago, Illinois radio station WDAP (720 AM) by the Chicago Tribune. The new owners changed the station's call letters to WGN, to match the Tribune‍ '​s slogan, "World's Greatest Newspaper." The Tribune would launch a television station in Chicago, WGN-TV (channel 9), in April 1948 as a dual affiliate of CBS and the DuMont Television Network. Two months later, the Tribune‍ '​s then-sibling newspaper in New York City, the Daily News, established its own television station, WPIX (channel 11) – which launched without a network affiliation as all four broadcast networks at the time (ABC, NBC, CBS and DuMont) had already owned other stations in the market.

During the next six decades, Tribune Broadcasting (known originally as WGN, Incorporated, and from 1966[1] to 1981[2] as WGN Continental Broadcasting Company) would acquire radio and television stations throughout the United States; most of the television properties acquired by the company prior to 1995 were independent stations. WGN-TV and WPIX are the only stations that Tribune has owned since their inceptions. Tribune also operated several local cable television systems from 1977 to 1985.

In 1993, Tribune launched Chicagoland Television (CLTV), a regional cable news channel for the Chicago area, which originally operated separately from the company's other Chicago media properties until it merged its operations with WGN-TV's news department in 2009. In November 1994, Tribune Broadcasting formed a partnership with several minority partners, including Quincy Jones, to form Qwest Broadcasting; Qwest operated as a technically separate company from Tribune (which owned stations in a few markets where Tribune owned stations, including WATL in Atlanta, which was operated alongside Tribune-owned WGNX);[3] Tribune would later acquire the Qwest stations outright in November 1999.[4]

From January 1995 to September 2006, Tribune Broadcasting was a partner in The WB Television Network, in a joint venture with the Warner Bros. Television division of Time Warner.[5] Tribune initially had a 12.5% ownership interest in the network at its launch and later increased its stake to 22%; in addition, partly as a result of a November 1993 affiliation deal with the network, most of Tribune's television properties were WB affiliates. On July 2, 1996, Tribune acquired Renaissance Broadcasting, which owned Fox- and WB-affiliated stations in several large and mid-sized markets.[6] On January 24, 2006, Time Warner announced that it would partner with CBS Corporation to form a new network that would feature The WB and CBS-owned UPN's higher-rated shows mixed with newer series, called The CW Television Network. All but three of Tribune's 19 WB affiliates (including three that were sold off to other companies later that year) became affiliates of The CW on September 18, 2006, through ten-year agreements (the exceptions were in Philadelphia, Seattle and Atlanta, due to The CW affiliating with CBS-owned stations in those markets), though Tribune itself would not exercise an ownership stake in The CW as it did with The WB.[7]

In April 2007, Tribune's broadcasting interests were included in the sale of the entire company to Chicago investor Sam Zell, who planned take the publicly traded company private. The deal was completed on December 20, 2007.[8]

On December 21, 2007, Tribune and Oak Hill Capital Partners-controlled Local TV, LLC announced plans to collaborate in the formation of a "broadcast management company" (later named The Other Company); its Tribune Interactive division also operated the websites of its stations as part of the partnership.[9][10][11]

On December 8, 2008, Tribune announced that it would voluntarily restructure its debt obligations, as part of its filing for Chapter 11 bankruptcy protection in the United States Bankruptcy Court. As the company had sufficient funds to do so, Tribune continued to operate its newspaper publishing and broadcasting, and interactive businesses without interruption during the restructuring.[12]

On January 1, 2011, Tribune launched the digital broadcast network Antenna TV, a service that features a variety of classic television series and movies, including programming from Sony Pictures Television and D.L. Taffner Entertainment.[13] On May 13, 2013, Tribune announced that it would buy a 50% stake in the This TV digital broadcast network from fellow Chicago-based media company Weigel Broadcasting; Tribune took over operational duties for the network on November 1, 2013.[14]

On July 1, 2013, Tribune announced that it would purchase the 19 stations owned by Local TV, LLC outright for $2.725 billion; the purchase expanded the number of Big Three network affiliates in its portfolio from one to 10 (most of Tribune's television stations prior to the purchase had either been independent stations or from 1995 onward, affiliates of networks that have launched since 1986; New Orleans station WGNO (channel 26) – an ABC affiliate – was Tribune's only station affiliated with one of the three pre-1986 networks prior to the purchase), as well as form duopolies involving stations in Denver and St. Louis where the two companies maintained local marketing agreements.[15] In order to prevent conflicts with newspaper cross-ownership restrictions (specifically, with Daily Press and The Morning Call), three stations involved in the acquisition – the Norfolk, Virginia duopoly of WTKR (channel 3) and WGNT (channel 27), and Scranton, Pennsylvania station WNEP-TV (channel 16) – were sold to Dreamcatcher Broadcasting and are operated by Tribune under shared services agreements (Tribune has an option to purchase WNEP after the publishing/broadcasting split,[16] although such a transfer may be complicated by possible FCC action on a proposal to end a "discount" in television station ownership limits that count UHF stations to half a percentage to a group's overall market reach, which would put Tribune just over the current limit of 39%, under which the company's current station holdings after the Local TV purchase would be grandfathered[17]). The Federal Communications Commission approved the acquisition on December 20,[18] and the sale was completed one week later on December 27.[19]

Television production and distribution

Tribune Entertainment

Tribune Entertainment was Tribune's television production, syndication and advertising sales subsidiary. Founded in 1981, this subsidiary produced and/or distributed several first-run syndicated programs including most notably Geraldo, Soul Train and the U.S. Farm Report; Tribune Entertainment's production and syndication divisions were shut down in December 2007.

Tribune Studios

On March 19, 2013, Tribune Company announced its return to television production with the formation of Tribune Studios (not to be confused with the Los Angeles studio facility that formerly held the same name until its sale by Tribune to private equity firm Hudson Capital in 2008, and was subsequently renamed Sunset Bronson Studios). The new company will produce programs primarily for Tribune Broadcasting's television stations and WGN America, some of which will receive national distribution.[20]

Tribune-owned stations

As of April 2015, Tribune Broadcasting currently owns 39 television stations located in 33 markets (including eight duopolies). 31 of its stations are affiliated with each of the current post-1986 broadcast networks: 14 are affiliated with Fox (not counting a satellite station of KDVR), 12 with The CW and three with MyNetworkTV. In addition, the company owns five CBS affiliates (not counting a satellite of WTTV), two ABC affiliates, two NBC affiliates and one independent station. It also provides operational services to three stations (one ABC affiliate, one CBS affiliate and one CW affiliate – the latter two are also operated as part of a duopoly) in the respective markets of Norfolk-Hampton Roads-Newport News, Virginia and Scranton-Wilkes-Barre, Pennsylvania through shared services agreements with Dreamcatcher Broadcasting.

Tribune also owns WGN America, a basic cable/satellite channel that operated as a superstation feed of flagship station WGN-TV until December 2014 (one of four superstations owned by Tribune, along with remaining Tribune superstations KTLA, KWGN-TV and WPIX); the Chicago-based regional cable news channel Chicagoland Television (CLTV); and maintains a 30% ownership interest in Food Network (the remaining controlling interest in that channel is held by Scripps Networks Interactive).

WGN Radio is the company's sole remaining radio station, and serves as the flagship station for a regional distribution service known as the Tribune Radio Network.[21] its primary features are farm reports from longtime WGN agriculture broadcasters Orion Samuelson and Max Armstrong. Tribune Radio Network formerly handled distribution of the Chicago Cubs Radio Network to its affiliates until the 2014 season, when the Cubs radio broadcasts in Chicago moved to WBBM radio in 2015; as a result, affiliate distribution of the Chicago Cubs Radio Network to its partner stations is now handled by CBS Radio. WGN also maintains a second online-only service known as WGN.FM (alternately known as "The G").

Television stations

Stations are listed alphabetically by state and city of license.


  • (**) - Indicates a station that was built and signed-on by Tribune.
  • (¤¤) – Indicates a station owned by Renaissance Broadcasting prior to its acquisition by Tribune in 1997. KDVR and WCCT (as WTXX) were divested by Renaissance years prior, only to be acquired by Tribune in future acquisitions.
  • (++) – Indicates a station owned by Local TV LLC prior to its acquisition by Tribune in 2013.
  • (‡‡) – Indicates a station owned by Dreamcatcher Broadcasting, LLC, Tribune operates these stations through shared services agreements.

Radio stations

AM Station FM Station


Former Tribune-owned stations

Stations are arranged by state and city of license.

Television stations

Radio stations

AM Stations FM Stations


  • 1 WGWG-LP is owned by Venture Technologies Group, and was operated by Tribune under a local marketing agreement. Tribune was supposed to hold the LMA until 2015, the FCC's deadline for converting low-power television stations to digital broadcasting, however due to low raitings, Weigel Broadcasting announced on December 30, 2014 that they would take over the Station's LMA from Tribune & would change formats.[23] The LMA with Tribune ended on February 23, 2015 when Weigel took over the Station & changed the format to Oldies. The Callsign was also changed to WRME-LP.[24] [25] Although licensed as a television station on channel 6, it is also operated as a radio station.[26]

Carriage controversies

April 2012 DirecTV dispute

At midnight ET on April 1, 2012, Tribune's carriage agreement with DirecTV ended, resulting in all 23 Tribune Broadcasting-owned stations and WGN America to be pulled from the satellite provider at midnight in the respective time zones of the markets carrying the broadcast stations. Tribune was seeking retransmission consent payments from DirecTV, which under previous carriage agreements, the company received for carriage of WGN America, but not for its local broadcast stations.[27] On April 3, 2012, DirecTV filed a complaint with the Federal Communications Commission claiming that Tribune Company representatives had negotiated in bad faith and that the company had inappropriately transferred control over its broadcast licenses to its bankruptcy creditors.[28] The dispute lasted four days, ending on April 5, 2012, when the two companies reached a new carriage agreement for the Tribune Broadcasting stations and WGN America (the stations were restored to DirecTV subscribers at 9:00 p.m. ET that evening); DirecTV's complaint to the FCC against Tribune was dropped as part of the agreement.[29]

August 2012 Cablevision dispute

At midnight Eastern Time on August 16, 2012, Tribune's carriage agreement with Cablevision expired, resulting in New York City's WPIX, Hartford's WCCT-TV and Philadelphia's WPHL-TV being pulled from Cablevision systems in New York, New Jersey and Connecticut. Additionally, KWGN-TV was pulled from Optimum West systems in Colorado and Wyoming (which were sold to Charter Communications in 2013).[30] Cablevision accused Tribune of demanding higher carriage fees (that Cablevision claimed totaled in the tens of millions of dollars) to be used to help pay off debt, and alleged that it illegally bundled carriage agreements for WPIX and Hartford's WTIC-TV (which was initially unaffected, unlike sister station WCCT, due to a separate carriage agreement but was later pulled from Cablevision's Connecticut systems as well), which the company denied, stating its approach complied with FCC regulations.[31] The stations and WGN America (which was also dropped due to the dispute) were restored through a new carriage agreement that was reached on October 26, following a plea by Connecticut State Senator Gayle Slossberg for the FCC to intervene in the dispute.[32]


  1. ^ "KWGN(TV) starts with a bang." Broadcasting, March 14, 1966, pg. 58. [2]
  2. ^ , November 14, 1980, pg. 34Broadcasting"In brief."
  3. ^ Tribune, minority group on TV station Qwest; new company's first buys are WATL-TV Atlanta and WNOL-TV New Orleans, Broadcasting & Cable, November 21, 1994. Retrieved July 20, 2013 from HighBeam Research.
  4. ^ BREAKFAST BRIEFING // CHICAGO, Chicago Sun-Times, November 10, 1999. Retrieved July 23, 2013 from HighBeam Research.
  5. ^ Tribune Broadcasting Joins with Warner Bros. to Launch Fifth Television Network, Retrieved 12-10-2010.
  6. ^ Tribune Co. Looks to Boost Role in TV with Offer for Six Stations, Los Angeles Daily News, July 2, 1996. Retrieved July 20, 2013 from HighBeam Research.
  7. ^ UPN and WB to Combine, Forming New TV Network, The New York Times, January 24, 2006.
  8. ^ Zell buys Tribune Co., Cubs to be sold, CNNMoney, April 3, 2007. Retrieved July 20, 2013.
  9. ^ "Tribune Interactive, Schurz in Web Deal". TVNewsCheck. Retrieved 20 July 2012. 
  10. ^ Radio Daze: Tribune Gang Sets Out to Reinvent TV, Broadcasting & Cable, April 13, 2008.
  11. ^ "Tribune and Local TV to Form Broadcast Management Company" (Press release). Tribune Company. 2007-12-20. Retrieved 2007-12-21. 
  12. ^ "Tribune Company to Voluntarily Restructure Debt Under Chapter 11" (Press release). Tribune Company. 2008-12-08. Retrieved 2008-12-08. Tribune Company to Voluntarily Restructure Debt Under Chapter 11. Publishing, Interactive and Broadcasting Businesses to Continue Operations. Chicago Cubs and Wrigley Field Not Part of Chapter 11 Filing; Monetization Efforts to Continue 
  13. ^ Albiniak, Paige (August 30, 2010). "Tribune Launching Classic TV Multicast Network". Broadcasting & Cable. Retrieved May 19, 2013. 
  14. ^ Malone, Michael (May 14, 2013). "Tribune Replaces Weigel As Partner on This TV". Broadcasting & Cable. Retrieved May 19, 2013. 
  15. ^ "Acquisition to make Tribune Co. largest U.S. TV station operator". Chicago Tribune. Retrieved 1 July 2013. 
  16. ^ "Tribune to Put Local TV's WNEP Scranton, Norfolk Stations Up for Sale". Broadcasting & Cable. Retrieved 29 July 2013. 
  17. ^ FCC expected to propose dropping UHF discount from TV ownership caps, Los Angeles Times, September 25, 2013.
  18. ^ FCC OKs Tribune Co.'s agreement to buy Local TV Holdings, Crain's Chicago Business, December 20, 2013.
  19. ^ Company Completes Final Steps of Transaction Announced in July, Tribune Company, 27 December, 2013
  20. ^ Tribune Re-Launching Studio With Matt Cherniss at Helm, Broadcasting & Cable, March 19, 2013.
  21. ^ Tribune Radio Network website
  22. ^ Accord puts Channel 6 weather, news on Clear Channel radio stations
  23. ^ Feder, Robert (December 30, 2014). "Weigel Broadcasting to become radio active on 87.7 FM". Retrieved December 30, 2014. 
  24. ^ Channick, Robert. "WGN-AM to simulcast on 87.7 FM for one more month". Chicago Tribune. Retrieved January 31, 2015. 
  25. ^ Channick, Robert (February 9, 2015). "MeTV launching radio station at 87.7 FM".  
  26. ^ Channick, Robert (February 17, 2014). "'"WGN launching FM sports talk station 'The Game. Chicago Tribune. Retrieved February 17, 2014. 
  27. ^ Subscribers to lose programming after Tribune Broadcasting fails to agree on settlement with DirecTV, Fox News Channel (via the Associated Press), April 1, 2012.
  28. ^ DirecTV files FCC complaint against Tribune, Crain's Chicago Business, April 2, 2012.
  29. ^ Tribune Co. reaches deal with DirecTV -- in time for Cubs opener, Chicago Tribune, April 5, 2012.
  30. ^ Tribune stations go dark on Cablevision, Variety, August 16, 2012.
  31. ^ Spangler, Tom (17 August 2012). "Cablevision Charges Tribune With 'Illegally Tying' Stations Deals; Broadcaster Says Its Approach Is Lawful and Complies with FCC Good-Faith Rules". Retrieved 24 August 2012. 
  32. ^ Cablevision, Tribune end retrans spat, Variety, October 26, 2012.
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.