World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Zaman (newspaper)

Zaman Newspaper
Typical Zaman front page
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Feza Inc.
Editor-in-chief Ekrem Dumanlı
Founded 1986
Political alignment Conservative
Gülen movement
Language Turkish
Headquarters Fevzi Çakmak Mah.
A. Taner Kışlalı Cad. No:6
34194 Bahçelievler
İstanbul, Turkey
Circulation 924.018[1]

Zaman (literally "time" or "era" in Turkish), sometimes stylized as ZAMAN, is a major, high-circulation daily newspaper in Turkey.[2] It was founded in 1986 and was the first Turkish daily to go online in 1995.[3] It contains national (Turkish), international, business, and other news. It also has many regular columnists who cover current affairs, interviews, and a culture section.

Zaman is known to be strongly related to the Gülen movement of the Islamic preacher Fethullah Gülen,[4] but Gülen himself is not the owner.[5] It is a conservative[6] newspaper which has a moderate Islamic worldview.[7] Although it declares itself as in support of democracy and secularism,[8] Zaman is generally regarded as Islamic, or Islamist, by most sources.[4][6][9]


  • Editions 1
  • Current position and awards 2
  • Vision 3
  • Staff 4
  • Online version 5
  • December 2014 crackdown 6
  • References 7
  • External links 8


Zaman is an Istanbul-based daily paper that also prints special international editions for some other countries. It is printed in 11 countries[10] and distributed in 35 countries.[8]

In addition to four locations in Turkey, regional editions are printed and distributed in Australia, Azerbaijan, Bulgaria, Germany, Romania, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Macedonia, Turkmenistan, and the US. Zaman bureaus and correspondents are located in major world capitals and cities like Washington DC, New York, Brussels, Moscow, Cairo, Baku, Frankfurt, Ashgabat, Tashkent, and Bucharest.

Special international editions are distributed in the native alphabets and languages of the countries they are published. Zaman has prints in 10 different languages[8] including Kyrgyz, Romanian, Bulgarian, Azeri, Uzbek, Turkmen and Kazakh. Originally also having an English-language edition, since January 16, 2007, that role has been taken over by the English-language daily newspaper Today's Zaman.

Zaman headquarters in Istanbul is supported by news bureaus in Ashgabat, Baku, Brussels, Bucharest, Frankfurt, Moscow, New York, and Washington, DC. Zaman also appears to have a large network of foreign journalists, especially in Russia and Central Asia.

Current position and awards

Its circulation is about 890,000, highest in Turkey as of 2008. The total paid circulation of Zaman was verified by an independent Media Auditing company, BPA Worldwide, after accusations that the newspaper is being handed out freely to gain market share. The audition report was released to public in March 2007, and revealed that Zaman' circulation was 609,865 between Monday–Saturday, and 678,027 on Sundays, without any non-paid circulation.[11] BPA audit figures also showed that Zaman has one of the largest subscriber bases of a national newspaper in Europe.[2]

Zaman has been awarded several times for its design, including Society for News Design (SND). Zaman's SND awards tally includes 3 in 2003, 5 in 2004, 2005, 2006, 20 in 2007, 42 in 2008, and 23 in 2009.[12]

The circulation of Zaman as of January 2014 is more than 1 million,[13] while other newspapers saw mixed results between increase and decrease in circulation.


The newspaper founders have a widely known ambition of reaching 1 million subscribers, an important threshold in terms of setting the tone in the country affairs. In some cases, it was close to getting 900,000 in daily sales, but 1 million still remains as a target. Several newspaper columnists, notably Kerim Balci, have written in their columns about this target encouraging the readers to find new subscribers for the newspaper.

In May 2011, Zaman surpassed its 1 million subscription target, though some newspapers criticized that quantity of the subscriptions are inflated. According to the claims, the members of the Gülen movement are asked or instructed to purchase multiple subscriptions of the newspaper (e.g. one individual having five of the same Zaman edition being delivered to his house) in order to artificially inflate the circulation of the newspaper.[14]


The newspaper's editor-in-chief Ekrem Dumanlı is known as the major brainpower behind Zaman after Fethullah Gülen.[4] The newspaper has attracted number of famous columnists both from liberal and conservative wings of thought.

A columnist had to resign from the newspaper on December 3, 2013 due to non-compliance with editorial line of opposing to the ruling party of Turkey and pressure from editors of the newspaper. The incident caused criticism of the newspaper as standing against freedom of expression.[15]

Online version

Zaman was the first Turkish newspaper to set up online version in 1995. Since then, the website has gone through several redesigns, the latest at the end of 2010, and is now positioned as a news portal.

December 2014 crackdown

On 14 December 2014 Turkish police arrested more than two dozen senior journalists and media executives on charges of "forming, leading and being a member of an armed terrorist organization." Among those now detained was Ekrem Dumanli, editor-in-chief of Zaman. The arrested are people associated with the Gülen movement. The Turkish government accuses the movement of infiltrating the police and judiciary.

Police arriving at 7.30 a.m. at the newspaper's office were greeted by scores of protesters shouting "a free media cannot be silenced." They had mounted a vigil after tweets from "Fuatavni" - a reliable but anonymous source - had warned of the raid. Police retreated only to reappear in the afternoon when Dumanli gave himself up voluntarily.

A statement by the US State Department cautioned Turkey not to violate its "own democratic foundations" while drawing attention to raids against media outlets "openly critical of the current Turkish government."[16]EU foreign affairs chief Federica Mogherini and EU Enlargement Commissioner Johannes Hahn said that the arrests went "against European values" and "are incompatible with the freedom of media, which is a core principle of democracy".[17]

On 19 December 2014 a court ordered that Dumanlı and seven others to be released due to lack of evidence. Thousands gathered outside Çağlayan Courthouse in İstanbul to show support for the detained journalists and police officials. While crowds celebrated the release of Dumanlı in the courtyard of the courthouse, they protested the arrest order for Samanyolu TV General Manager Hidayet Karaca and former police chiefs Tufan Ergüder, Ertan Erçıktı and Mustafa Kılıçaslan.[18]


  1. ^ "Newspaper Circulation Table". 2014-11-10. 
  2. ^ a b "BPA Audit Figures Reveal Turkish Newspaper As Having One of the Largest Subscriber Bases in Europe". ClickPress. Retrieved 1 August 2009. 
  3. ^ "Haber, Haberler, Güncel Haberler, Ekonomi, Dünya, Gündem Haberleri, Son Dakika, - Zaman Gazetesi". 
  4. ^ a b c "Milliyet Gazetesi / Glen Dosyas". 
  5. ^ Asharq Alawsat
  6. ^ a b "Turkey - USA: Zaman launches daily edition in US". 
  7. ^ "Neighbors / Turban warfare". 23 January 2008. 
  8. ^ a b c "About Zaman". Feza Inc. Retrieved 1 August 2009. 
  9. ^ Rachel Sharon-Krespin. "Fethullah Gülen's Grand Ambition: Turkey's Islamist Danger". Middle East Forum. 
  10. ^ "Uluslararası bir marka: Zaman" (in Turkish). Zaman. Retrieved 1 August 2009. 
  11. ^ "BPA Worldwide Zaman daily newspaper circulation statement" (PDF). BPA. Zaman. Retrieved 20 July 2009. 
  12. ^ "SND Winners". SND official web page. Retrieved 20 July 2009. 
  13. ^ Weekly circulation report for Turkish newspapers - Source: Yaysat
  14. ^ "Do you really read Zaman ?" (in Türkçe). 
  15. ^ "Zaman gazetesinde ayrılık". Vatan Gazetesi (in Türkçe). Retrieved 3 December 2013. 
  16. ^ "In Turkey, police arrest journalists and executives". CNN. Retrieved 19 December 2014. 
  17. ^ "Turkey media arrests: Mogherini leads EU criticism". BBC. Retrieved 19 December 2014. 
  18. ^ "Court rules for release of Zaman chief editor, Samanyolu manager arrested". Today's Zaman. Retrieved 19 December 2014. 

External links

  • front pageZamanToday's at the Newseum website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.